AZSV – Buitenpost

Buitenpost blij met punt diep in blessuretijd in Aalten

VV Buitenpost heeft een punt uit het vuur gesleept in een hectische slotfase tegen AZSV. De Aaltenaren kwam in de voorlaatste minuut op 2-1 voorsprong uit een omstreden penalty. In de achtste minuut van de blessuretijd viel toch nog de gelijkmaker. Robin Huisman de Jong scoorde vanaf elf meter. Het andere doelpunt van Buitenpost viel ook al uit een strafschop, die werd benut door Rik Weening. “Lekker puntje”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

AZSV in Aalten is de verste uitreis van het seizoen. De Blauwkes zaten tweemaal drie uur in de bus. “Na zo’n lange reis wil je wel met iets terugkomen”, zei Brouwer. Een resultaat tegen de ploeg die twee plekken hoger op de ranglijst stond, zat er in de eerste helft niet in. De beginfase ging nog gelijk op tussen de twee hardwerkende teams, daarna nam de thuisploeg het heft in handen. Zo was er een schot dat op de lat belandde. Na ruim een half uur spelen kwam AZSV verdiend op voorsprong. Een mooie aanval door het midden werd afgerond door Rik van der Eerden. De Aaltenaren kregen daarop nog een paar kansen om de voorsprong uit te breiden. Op slag van rust ging de Mark van der Meer, die een puike partij speelde, er vandoor. In het strafschopgebied werd hij op volle snelheid aangetikt: penalty. Topscorer Rik Weening schoot de strafschop beheerst binnen. Zo ging Buitenpost alsnog met een goed gevoel de kleedkamer in.

Spektakel
In de tweede helft kwam Robin Huisman de Jong in het veld en ging Buitenpost met vijf verdedigers spelen. Zo kreeg het team meer grip op de wedstrijd, al voetbalde AZSV wel gemakkelijker en had het meer balbezit. Kansen over en weer waren schaars. Het echte spektakel vond in de absolute slotfase plaats. Een speler van AZSV viel buiten de zestien meter over het been van Edwin Schaafsma. Scheidsrechter Raymond Meilink wees echter naar de stip. Zo kon Van der Eerden zijn tweede doelpunt van de middag noteren. Hiermee was de koek nog niet op. Buitenpost ging alles of niets spelen en keeper Kevin van der Meulen werd mee naar voren gestuurd. Diep in blessuretijd kreeg Van de Meulen de bal uit de kluts voor zijn voeten. Hij haalde uit waarop de bal de hand van een tegenstander binnen de 16 meter raakte. Opnieuw floot de leidsman voor een penalty. Spelers van AZSV probeerden vervolgens penaltynemer Huisman de Jong uit zijn concentratie te brengen en vertrapten de penaltystip. Hierop volgde een opstootje waarna AZSV’er Michael Vaags zijn tweede gele kaart kreeg. Huisman de Jong bleef koelbloedig en knalde de 2-2 binnen. Brouwer: “Als je een minuut voor tijd door een onterechte penalty 2-1 achter komt, is dat heel vervelend. En als je dan in de achtste minuut van blessuretijd alsnog op gelijke hoogte komt, is dat een mooie meevaller.”

Mooi potje tegen Ajax
Buitenpost probeert punten te sprokkelen om zich zo snel mogelijk veilig te spelen. De komende weken wacht wel een zwaar programma met Ajax en Genemuiden thuis en koploper Eemdijk uit. Daar tussenin treffen de Blauwkes in Harlingen Zeerobben nog in de beker. Aanstaande zaterdag staat Ajax amateurs op het programma. “In Amsterdam waren we kansloos. We hebben te veel ontzag getoond op De Toekomst. Dus hebben we wat goed te maken. We gaan er thuis een mooi potje van maken.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga (46. Robin Huisman de Jong), Youri Sletering (63. Durk de Haan), Bas Verbree (63. Willem de Boer), Edwin Schaafsma, David Kazimier, Sam Wormmeester (63. Jorrit Terpstra), Rik Weening, Mark van der Meer (81. Mike Visser)

Scoreverloop: 34. Rik van der Eerden 1-0, 45. Rik Weening 1-1 (p.), 89. Van der Eerden 2-1 (p.), 90+8. Robin Huisman de Jong 2-2 (p.)
Gele kaart: David Kazimier, Durk de Haan, Edwin Schaafsma, Bernd Douma (Buitenpost)
Rode kaart: 97. Michael Vaags (AZSV), twee keer geel

Verslag: PL