Voetbalclub met historie

Op 1 mei 1942 is voetbalvereniging Buitenpost opgericht. Na het kampioenschap van het eerste zaterdagelftal in 1967 begon een ware opmars. In 1973 beleefde VV Buitenpost een uniek feit, want zowel het eerste, tweede als het derde elftal werden kampioen in hun klasse. Het was een voorbode van wat ging komen. In 1982 werd promotie afgedwongen naar de KNVB. Sinds die tijd heeft de eerste selectie nooit meer lager gespeeld dan de derde klasse.

VV Buitenpost groeide door tot een stabiele tweedeklasser en werd in 2011 voor het eerst in de clubhistorie kampioen in de tweede klasse. VV Buitenpost werd eersteklasser. Ook dit bleek geen stap te hoog. Na zes seizoenen in de middenmoot te hebben meegedraaid, volgde in 2018 het absolute sportieve hoogtepunt in de geschiedenis van de club. Kampioen in de eerste klasse en promotie naar de hoofdklasse. Een prestatie van formaat voor onze dorpsclub en een succes waar iedereen trots op is.

Om de aanwas van nieuw talent voor het eerste elftal niet te stoppen, is er een jeugdopleiding. Daarmee heeft de club de laatste jaren belangrijke stappen gezet. Op sportpark De Swadde is veel aandacht voor de jonge spelers, waarbij plezier altijd voorop staat. Voetballen is populair in Buitenpost, de club is ambitieus en in beweging. Dankzij de vele sponsors is er de mogelijkheid om te blijven bouwen aan vooruitgang.

Cruijff, Van Basten en Koeman
Vele topspelers hebben hun voetsporen achtergelaten op sportpark De Swadde. Het begon in 1984 met AFC Ajax. Daarna volgden nog vele topclubs die tijdens hun voorbereiding in Buitenpost speelden. Barcelona (3x), Valencia, Feyenoord, SC Heerenveen en PSV betraden allemaal het hoofdveld. Het organiseren van een topwedstrijd is uitgegroeid tot een traditie met jaarlijks duizenden bezoekers.

• Wedstrijd: Buitenpost - Quick '20
  • Datum: 23-03-2024