39e Lauwersmeertoernooi prooi voor Buitenpost

Buitenpost 1 heeft afgelopen zaterdag opnieuw het Lauwersmeertoernooi gewonnen. Buitenpost 2 eindigde als vierde, maar had als derde kunnen eindigen als de ploeg een van de vele kansen had benut. Hieronder het verslag van het toernooi van de website van vv Kollum.

Op een kil, soms met gestaag neerkomende regen maar zeker niet koud weer waren de talrijke supporters van oa Buitenpost, Kollumerzwaag, Oudwoude, Gerkesklooster en Kootstertille naar Baensein afgereisd om hun hoofdmacht in actie te zien komen.

Eerste wedstrijden
In de eerste wedstrijden, waarin plaatsing voor de tussenronde op het spel stonden startte de thuisploeg tegen GSVV. In een wedstrijd waarin de kansen op één hand te tellen waren was een onoplettendheid in de verdediging van Kollum de thuisploeg noodlottig en ging de zege naar de gasten. Buitenpost 2, die de open gevallen plaats van Zwaagwesteinde had ingenomen verraste WTOC door één van de weinige kansen te verzilveren. Friese Boys had op het C veld weinig moeite met de Lauwers en was met 5-0 veel te sterk. Buitenpost 1 was vervolgens met een oneven goal te sterk voor Kootstertille.

Maatje te groot
In de wedstrijden die bepaalde welke ploeg voor de eindstand zouden spelen. Buitenpost 1 was op het A-veld, bepalend wie om de titel zou gaan spelen een maatje te groot voor Friese Boys en plaatste zich met een 2-0 zege voor de eindstrijd. De tegenstander zou komen uit de wedstrijd tussen Buitenpost 2 en GSVV. In een aantrekkelijke wedstrijd ging de zege naar de ploeg uit Gerkesklooster door één kans goed af te ronden. In de burenstrijd tussen Kollum en WTOC om te bepalen wie om de vijfde plaats ging spelen was de Kollumer ploeg duidelijk een maatje te groot en wist met een ruime 5-1 overwinning de wedstrijd te winnen. In de laatste wedstrijd was Kootstertille die de Lauwers met 2-1 de gasten naar de wedstrijd om de zevende plaats terug wezen.

Reserves Buitenpost
In de wedstrijd om de zevende en achtste plaats liet WTOC zien dat ze de zeperd tegen Kollum goed hadden verwerkt en pakten de zevende plaats door een ruime 5-1 overwinning op de Lauwers. Kollum en Kootstertille waren in de strijd om de vijfde plaats aan elkaar gewaagd en moesten na 2-2 er strafschoppen aan te pas komen om een winnaar te bepalen. Door alle drie de strafschoppen te benutten ging de vijfde plaats naar Kootstertille. Friese Boys was tegelijkertijd op het veld een maatje te groot voor de reserves van Buitenpost en behaalde zo de derde plaats.

Finale
In de finale tussen Buitenpost, uitkomend in de eerste klasse op papier de favoriet tegen GSVV die komend seizoen uitkomt in de vijfde klasse. Voor de gasten was het de eerste maal dat ze om de titel streden, terwijl de hoofdmacht van Buitenpost met regelmaat om de eerste plaats op Baensein de degens kruisen met hun tegenstander. Onder de vele toeschouwers die naar Baensein waren gekomen liet Buitenpost zien dat ze duidelijk een maatje te groot waren, met oa de oud Kollumer Joop Pynacker die enkele keren op de juiste plaats stond om de bal het laatste tikje te geven ging de titel met een ruime 5-0 overwinning naar Buitenpost.

Kollum – GSVV                        0 – 1
WTOC – Buitenpost 2            0 – 1
Friese Boys – De Lauwers     5 – 0
Buitenpost 1 – Kootstertille  1 – 0