Bestuursleden op reanimatiecursus

De leden van het hoofd- en jeugdbestuur en enkele trainers hebben de afgelopen weken een reanimatiecursus gevolgd. Cursusleider Jan van der Bij uit Buitenpost heeft ze geleerd wat ze moeten doen als er een voetballer of bezoeker op De Swadde een hartstilstand krijgt. Het bestuur vindt het belangrijk dat de overlevingskans bij een hartstilstand voor aanwezigen op ons sportpark zo groot mogelijk is.

Schok toedienen
Twee zaken zijn van levensbelang bij een hartstilstand: een schok toedienen met een AED (Automatische Externe Defibrillator) en reanimatie. VV Buitenpost beschikt over een AED, die hangt aan de buitenmuur van de bestuurskamer. De cursisten hebben geleerd hoe ze de AED moeten bedienen en moeten reanimeren.

Reanimatie
In Nederland krijgt jaarlijks 1 op de 1.000 inwoners een hartstilstand. Van die slachtoffers worden er ongeveer 10.000 gereanimeerd. Dat zijn gemiddeld 200 reanimaties per week. Landelijk gezien is de overlevingskans door de opkomst van de AED’s de laatste jaren verdubbeld. Een ambulance heeft gemiddeld zo’n 10 minuten nodig om bij het slachtoffer te komen terwijl elke minuut de overlevingskans met 5 – 10% daalt. Reanimatie moet daarom binnen 6 minuten gestart zijn, elke seconde telt. Reanimeren en het toedienen van een schok met de AED zijn dus van levensbelang.

In Buitenpost zijn hangen op verschillende plekken een AED:

• Medisch Centrum
  • Gemeentehuis