Blauwkes in de spotlight: Het energieke JO13-2

De oppervlakte van het veld ging van 3200 naar 6400 vierkante meter en de doelen werden dik twee meter breder en een halve meter hoger. En dan was er nog die ene nieuwe regel…

“Buitenspel…”, lacht Tjitske Kuiper (21), trainster van de JO13-2. Op een zonnige maandagavond staat ze langs de lijn van het C-veld terwijl haar spelers een partijtje spelen. De stap van een half naar volledig veld was wennen.
“Direct op de eerste training oefenden we op buitenspel”, zegt Tjitske. “Iedereen probeerde elkaar aan te sturen, maar dat werkte niet. Het werd een grote chaos. Inmiddels gaat het beter, maar het is nog steeds moeilijk om tegenstanders bewust buitenspel te zetten.”

Chocoladereep
Tjitske heeft dit seizoen genoten van haar team, dat in de middenmoot van de vierde klasse bivakkeert. “Vooral van de kleine dingen”, glundert ze. “Zo had ik laatst een weddenschap met Bjorn. Als hij zou scoren in de wedstrijd, kreeg hij van mij een chocoladereep. Het lukte hem ook nog!”
Bjorn hoort dat er langs de lijn over hem gepraat wordt en draait zich om. “Sterspeler, hè?!”, roept hij terwijl hij zichzelf tevreden op de borst slaat. Tjitske schiet in de lach. Bjorn richt zijn aandacht weer op het partijspel.

Puntertjes
Naast de buitenspelregel traint de JO13-2 vooral op passing en afronding. “Soms schieten ze nog met de punt en zwabbert de bal alle kanten op. Dat moet er nu echt uit”, zegt Tjitske.
Er zijn dit seizoen nog vijf wedstrijden te gaan. “Inclusief een uitwedstrijd op Ameland. Dat vinden de jongens vast geweldig.” Wat verwacht de trainster van de resterende wedstrijden? “Allemaal winst, natuurlijk! Iedereen is hartstikke energiek en staat z’n mannetje. We gaan ons best doen!”

Tekst: Pier Schotanus
Foto: Binne-Louw Katsma