Buitenpost pakt drie punten in Apeldoorn en gaat met goed gevoel winterstop in

Buitenpost speelde zaterdag een prima wedstrijd in Apeldoorn. De Blauwkes scoorden twee keer via Rik Weening en Rolf Dijk en de defensie gaf niks weg. Met de verdiende overwinning op directe concurrent csv Apeldoorn gaat Buitenpost met 23 punten uit 15 wedstrijden de winterstop in. Een recordaantal punten voor de ploeg van trainer Willem Brouwer. “Dat is geweldig en een mooie afsluiter zo.”

Na een gelijk opgaande beginfase wierp Buitenpost vanaf de tiende minuut de schroom van zich af en werd er veel energie in het duel gestopt. Het resulteerde in een kopbal van Youri Sletering uit een vrije trap van Rolf Dijk die op de lat belandde. Dit was het teken voor de Blauwkes om door te drukken. Rik Weening zette voor op Frits Veenema – hij stond weer eens in de basis – die zijn voet er net niet goed tegenaan kon zetten. Even later legde Veenema goed terug op Bas Verbree. Zijn schot ging hoog over. De volgende mogelijkheid was weer voor Weening op een hoge voorzet van Veenema. De spits ging net onder de bal door. Tien minuten voor rust kreeg Weening een enorme kans op aangeven van Veenema. Alleen voor de goal kreeg hij de bal net niet goed onder controle waardoor keeper Dean Bredewolt op het laatste moment knap redding bracht. Apeldoorn voetbalde prima, maar was tot dat moment niet verder gekomen dan het zestienmetergebied. Hun eerste mogelijkheid was net voor de thee na een overtreding op Sletering. Kenmerkend ging de voorzet net aan twee spelers voorbij. Een doelpunt van Buitenpost kon niet uitblijven en die viel dan ook nog in het eerste bedrijf. De ijverige Weening werd weggestuurd en beheerst schoof hij de 0-1 binnen.

Ruimte om te counteren
Het eerste kansje in de tweede helft was voor Apeldoorn. Cem Köse zette zijn voet tegen een van richting veranderde bal, maar doelman Kevin van der Meulen was attent. Kort daarna kon Dijk profiteren van een slippertje in de Apeldoornse defensie. Hij pikte de bal op en op fraaie wijze verdubbelde hij de score voor de Blauwkes. Na een uur spelen kreeg de thuisploeg nog een goede mogelijkheid, maar het schot ging ruim naast. Daarna probeerde Apeldoorn er nog een offensief uit te persen, maar het ontbrak aan een goede eindpass waardoor de verdediging van Buitenpost gemakkelijk overeind bleef. Ook met Durk de Haan in het veld als extra slot op de deur en Van der Meulen die heerste in het doelgebied. Buitenpost kreeg steeds meer ruimte om te counteren, maar er werd keer op keer onnauwkeurig gepasst. Een uitbraak van invaller Sam Wormmeester leek wel veelbelovend. Bij zijn eerste balcontact werd hij onderuit gehaald op de rand van het strafschopgebied. De arbiter aarzelde en legde uiteindelijk op aanwijzing van zijn assistent de bal er net buiten. De vrije trap van Robin Huisman de Jong leverde niks op. De wedstrijd bloedde dood in de mist en de 0-2 bleef op het scorebord.

Dik tevreden
Trainer Willem Brouwer was dik tevreden met de overwinning. “Wij hebben vijf kansen gehad over de hele wedstrijd en zij maar één. We hebben heel weinig weggegeven en aardig positievoetbal gespeeld. En we hebben er meer energie in gestopt dan Apeldoorn.” Hij was met name blij met de manifestatie van Jort van der Meulen die aan het eind van het duel doorgeschoven werd naar het middenveld en Edwin Schaafsma die net teruggekomen was van vakantie. De overwinning op Apeldoorn betekende een goede afsluiting van de eerste competitiehelft op een zevende plek op de ranglijst. “De start van de competitie was moeilijk, de middenperiode was heel goed en de laatste wedstrijden hadden we het lastig door veel blessures en jongens die er niet waren. Al met al is er een prima teamprestatie geleverd met heel aardig voetbal.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Bernd Douma (90. Joran Olijve), Robin Huisman de Jong, Youri Sletering, Jorrit Terpstra, Bas Verbree (67. Wim de Vries), Edwin Schaafsma, Rolf Dijk (75. Sam Wormmeester), Rik Weening, Frits Veenema (67. Durk de Haan)
Scoreverloop: 42. Rik Weening 0-1, 50. Rolf Dijk 0-2
Gele kaart: Fedde Timmer (Apeldoorn)

Verslag: PL