Buitenpost trekt Willem Brouwer als trainer aan

VV Buitenpost heeft een zeer ervaren trainer aangetrokken voor het volgend seizoen. Willem Brouwer (57) gaat vanaf de zomer aan de slag bij de Blauwkes. “Buitenpost is een mooie dorpsclub met ambitie en voetbalt met veel eigen spelers. Dat is uniek in de hoofdklasse. Ook spreekt het me aan dat de vereniging een goede jeugdopleiding heeft. Ik heb er zin in!”, zegt Brouwer. De Drachtster volgt Jasper Bouma op die heeft aangegeven te willen stoppen.

Ervaring
Willem Brouwer heeft jarenlang betaald voetbal gespeeld, waaronder bij SC Heerenveen en Veendam, waarna hij het trainersvak instapte. Zijn eerste club was BCV, waarmee hij tegen Buitenpost voetbalde. Daarna ging hij achtereenvolgens naar Flevo Boys, Harkemase Boys, Berkum en Drachten. Zijn laatste klus was interim-trainer bij Harkemase Boys in het afgelopen, afgebroken seizoen. “We zijn blij dat we een trainer met zoveel ervaring hebben kunnen strikken in deze onzekere coronatijd”, aldus interim-voorzitter Rudi Stuursma. “Ook de spelersraad stemde in met de keus voor Brouwer. Hij ziet ook voldoende perspectief bij Buitenpost. We hopen op een mooie samenwerking.”

Ontwikkeling
Brouwer vindt het mooi om te bouwen aan een team en te werken aan de ontwikkeling van spelers. “Het komende half jaar heb ik mooi de tijd om de club en de voetballers beter te leren kennen.” Hij komt in ieder geval één bekende tegen in de eerste selectie. Bij Harkemase Boys heeft hij gewerkt met Robin Huisman de Jong.

Aanvallend voetbal
Het is de bedoeling dat de hoofdklassers deze winter nog starten in de competitie met een halve poule en alleen regionale clubs. Wanneer die competitie losgaat en of Buitenpost ook volgend seizoen nog hoofdklasser is, is onduidelijk. “Ik snap Jasper Bouma heel goed dat hij stopt. Ik moet er niet aan denken om in deze periode trainer te zijn. Ik hoop dat Buitenpost hoofdklasser blijft, maar als we een stapje terug moeten doen naar de eerste klasse, heb ik daar geen moeite mee”, geeft Brouwer eerlijk aan. Ook als Buitenpost het volgende seizoen op het hoge niveau actief blijft, blijft hij zijn filosofie van aanvallend voetbal trouw. “We gaan niet met tien man voor de goal. Ik geniet van enthousiaste voetballers en een aanvallende speelstijl.”