Buitenpost vergeet te stunten tegen Genemuiden

VV Buitenpost had zaterdag kunnen stunten tegen SC Genemuiden in de tweede kwalificatieronde voor de KNVB Beker. Na afloop overheerste dan ook teleurstelling bij de selectie over de gemiste kansen tegen de hoofdklasser en het verlies. Met name in de eerste helft hadden de Blauwkes hun goede spel moeten belonen met één of meerdere doelpunten. Uitblinker Jorrit Terpstra en Joran Olijve waren dichtbij een treffer. In de tweede helft kwam Buitenpost uit het niets op achterstand. Aanvoerder Berend Schootstra kreeg een uitgelezen kans om Buitenpost vanaf 11 meter weer op gelijke hoogte te brengen, maar schoot hoog over. De thuisploeg kon ook niet lang profiteren van een numerieke meerderheid toen een speler van Genemuiden met zijn tweede gele kaart van het veld moest, want korte tijd later kreeg ook Schootstra rood na twee keer geel. Ver in blessuretijd maakte Genemuiden-spits Omar Kavak zijn tweede van de middag en bracht daarmee de eindstand op 0-2. Buitenpost dus niet in de eerste ronde voor de landelijke KNVB Beker, waarvoor Genemuiden de Treffers lootte.

Gretig
Nadat de jeugd weer voor een mooie sfeeractie had gezorgd, begon Buitenpost sterk en gretig aan de wedstrijd. De eerste kans was voor Schootstra, die zijn schot via een voet van de tegenstander over zag gaan. Pas na tien minuten liet Genemuiden van zich horen, maar hun spits produceerde een afzwaaier. Na twintig minuten profiteerde Olijve van een slippertje achterin en lobte de bal in volle vaart prachtig over de keeper. Tot ieders ontzetting spatte de bal uiteen op de lat. Vervolgens was het Terpstra die Buitenpost tot twee keer toe op een verdiende voorsprong had kunnen zetten. Zijn beide pogingen mistten echter net zuiverheid. Genemuiden zette daar slechts één goede poging tegenover, maar die was een prooi voor doelman Kevin van der Meulen. “Ik vond ons sterk openen”, aldus Buitenpost-trainer René van der Weij. “We zaten goed in de duels, durfden te voetballen en toonden lef. We creëerden drie 100% kansen die er in moeten tegen deze tegenstander.”

Direct raak
Na de pauze veranderde het spelbeeld. Het tempo lag wat lager en er gebeurde lange tijd niet veel voor beide goals. Halverwege de tweede helft had Genemuiden de wedstrijd onder controle zonder gevaarlijk te worden. Na een uur probeerde Terpstra het nogmaals, maar zijn schot mistte kracht. Even later kreeg Schootstra geel voor een duw, zwaar bestraft door de verder uitstekend leidende scheidsrechter Martijn Vos. In minuut 66 was er plotseling een kans voor Omar Kavak die ook direct raak schoot. Een minuut later werd Terpstra gevloerd binnen de zestien meter en nam Schootstra de daarop toegekende strafschop. Zijn hard genomen penalty vloog over het doel.

Tien tegen tien
Met nog 20 minuten te spelen probeerde trainer René van der Weij nog iets af te dwingen door aanvaller Rolf Dijk in te brengen voor verdediger Wim de Vries. Een kwartier voor tijd moest Genemuiden met tien man verder na de tweede gele kaart voor verdediger Matthias Breman. Vijf minuten later was het tien tegen tien. Schootstra trok aan de noodrem bij een uitbraak van Genemuiden en kreeg ook zijn tweede gele kaart. Na het verlies van de nooit verzakende motor op het middenveld, was de organisatie bij Buitenpost weg. Spits Rik Weening kwam nog in het veld voor middenvelder Olijve. De beste kansen waren nog voor de gasten. Zo mistte Jacco Riemers voor een leeg doel. In een alles of niets poging ging keeper Van der Meulen mee naar voren bij een hoekschop, maar uiteindelijk viel de goal drie minuten in blessuretijd aan de andere kant. Opnieuw was Omar Kavak de schutter.

Ervaring rijker
“In de tweede helft werd het gelijkwaardiger. Door een verkeerde in speelpass te laat omschakelen maakte Genemuiden uit het niks 0-1”, blikt Van der Weij terug. Daarna misten we een penalty, dat kan gebeuren. De laatste 20 minuten hebben we niet veel meer gecreëerd ondanks de aanvallende wissels. Dan zie je ook dat er ervaring in een ploeg als Genemuiden zit. We hebben de winst in de eerste helft laten liggen, vind ik. Onze ploeg heeft zich kranig geweerd. We zijn met z’n allen, ook als club, een mooie ervaring rijker.” Het bekersprookje voor Buitenpost is over en het is nu omschakelen. Zaterdag wacht de eerste wedstrijd in de districtsbeker. SC Veenwouden is dan thuis om 14.30 uur de tegenstander.

Opstelling VV Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (69. Rolf Dijk) , Joost Jesse Visser, Danny Boersma, Aaron Boekhout, Jorrit Terpstra, Berend Schootstra, Rob Dijkstra, Joran Olijve (83. Rik Weening), Rudmer Loonstra, Martijn van Roeden.
Opstelling SC Genemuiden: Albert Flier, Matthias Breman, Dirk Muis, Roelof de Jong, Rick Doorn (83. Erik Rotman), Jacco Riemens, Joran Pot, Robert Boes (63. Ramon Beens), Frank Kuurman,Omar Kavak, Job van Dalfsen (74. Sijmon Eenkhoorn).

Scoreverloop: 66. Omar Kavak 0-1, 90+3. Omar Kavak 0-2.
Gele kaart: 63. Berend Schootstra en 90. Danny Boersma (Buitenpost), 36. Dirk Muis en 66. Matthias Breman (Genemuiden).
Rode kaart: 73. Matthias Breman (Genemuiden, 2x geel), 77. Berend Schootstra (Buitenpost, 2x geel).
Toeschouwers: 400