Buitenpost vindt geen gaatje in Zeerobben-muur

Zo’n 80 procent balbezit en het creëren van een flink aantal kansen was zaterdag niet voldoende voor Buitenpost om te winnen van Zeerobben. De wedstrijd eindigde in 0-0. En dat was zeer teleurstellend voor de thuisploeg, want het was 90 minuten lang eenrichtingsverkeer. Het lukte de Harlingers zelfs niet eenmaal dreigend op doel te schieten.

Excuus
Kenmerkend voor de koude zaterdagmiddag was de kledingwissel van keeper Kevin van der Meulen. Vol goede moed startte de Buitenpost-keeper met korte mouwen. Na de rust droeg de verkleumde sluitpost een shirt met lange mouwen. De hele wedstrijd hoefde hij geen enkele redding te verrichten. “Sorry”, was het enige dat Zeerobben-trainer Arjen Postma na afloop kon uitbrengen. “Dit is ook niet mijn stijl van voetballen.” De coach kon als excuus naar voren brengen dat zijn ploeg was gehavend door blessureleed.

Scrimmage
In de eerste helft werd al snel duidelijk dat Zeerobben voor een punt naar Buitenpost was gekomen. De ploeg probeerde in het begin mee te voetballen, maar schakelde al snel over op het tegenhouden van de ballen. Buitenpost had een groot overwicht, maar kwam in de openingsfase niet verder dan een aantal kansjes, waaronder een goede mogelijkheid voor Rolf Dijk die naast prikte. Na twintig minuten spelen dachten de supporters tot wel viermaal toe dat er werd gescoord. In een ouderwetse scrimmage lukte het de voorhoede niet te scoren. De bal belandde op de paal, op het achterhoofd van de keeper en rolde ook nog eens tergend langzaam op de doellijn. Het lukte Rik Weening, Rob Dijkstra en Dijk niet de bal over de lijn te tikken. Vijf minuten voor rust kwam Zeerobben met tien man te staan nadat Albert Beuker zijn tweede gele kaart ontving.

Ingraven
Het was duidelijk dat de gasten in de tweede helft zich nog meer gingen ingraven om een punt veilig te stellen. De Harlingers verdedigden manmachtig en er bleek voor de Blauwkes geen doorkomen aan. Na ruim een uur spelen had Joran Olijve de 1-0 moeten maken na een mooie assist van Wim de Vries, maar zijn poging ging naast. Wat Buitenpost verder ook probeerde, grote kansen werden niet meer afgedwongen tegen de goed verdedigende ploeg. Het ontbrak ook aan efficiëntie voorin, gaf Buitenpost-trainer René van der Weij toe. “Het was allemaal net niet.” Over de tegenstander kon hij kort zijn. “We hadden ook zonder keeper kunnen spelen, we hebben eigenlijk geen schot op doel gehad.”

Lees hier het volledige wedstrijdverslag.