Buitenpost zwaait zes spelers uit

VV Buitenpost heeft zaterdag afscheid genomen van zes spelers. Ze kregen een cadeau aangeboden en werden toegesproken door interim-voorzitter Rudi Stuursma. Verdediger Aaron Boekhout vertrekt na maar liefst 20 jaar bij Buitenpost naar VV Kollum, middenvelder Rob Dijkstra (acht seizoenen) naar Blauw Wit ’34 en spits Rudmer Loonstra (vier seizoenen in de hoofdmacht, daarnaast in de jeugd) gaat voetballen bij Be Quick Dokkum. Verder gaat verdediger Joost Jesse Visser (drie seizoenen) naar Leeuwarder Zwaluwen, stopt  centraal verdediger Jelmer Vos (twee seizoenen) in verband met zijn studie en gaat Hessel Huisma na één seizoen bij de Blauwkes keepen bij ’t Fean ’58. De eerste selectie zwaaide zaterdag ook clubfotograaf Hans Zwamborn uit.

Emotioneel
Een van de spelers die lang in het eerste van Buitenpost heeft gevoetbald, is de Leeuwarder Rob Dijkstra (28). Het afscheid viel hem zwaar, geeft hij toe. “Het was best emotioneel. Ik heb dan ook in acht jaar tijd veel meegemaakt bij de club. Met als hoogtepunten het kampioenschap in de eerste klasse en de handhaving in de hoofdklasse. Ik heb de ontwikkeling van Buitenpost meegemaakt en zag het niveau steeds verder omhoog gaan. Het laatste jaar in de hoofdklasse was moeizaam. Ik ben vrij laat tot de conclusie gekomen dat ik niet meer voldoende energie kan opbrengen voor nog een jaar in de hoofdklasse. Dat vuur hoop ik volgend seizoen in Leeuwarden weer terug te vinden”, vertelt hij. “Jammer dat ik door de corona nu niet meer afscheid kan nemen van alle supporters. De waardering die ik kreeg bij de club, de gezelligheid en de beleving langs de kant, dat ga ik allemaal missen.”

Onderdeel geschiedenis
Trainer Patrick Zwart vroeg de begenadigde middenvelder van LAC Frisia 1883 in 2013 bij Buitenpost te komen voetballen. Zo kwam hij als verlegen jongetje uit Leeuwarden aanlopen op De Swadde. “Ik kom dan uit de stad, maar ben geboren in Joure. Mijn ouders hebben me aangemoedigd bij een dorpsclub te gaan voetballen. Daar heb ik geen spijt van gekregen. Ik heb me bij Buitenpost enorm ontwikkeld.” Spelend onder nummer 10 was hij jarenlang van vaste waarde en maakte hij in totaal 44 competitietreffers. “In de beginjaren speelde ik met Astrit en Dorjan Berisha en Dirk Rinze Pilat. We trainden in de drek op het bijveld. Later kwam er kunstgras en nam de concurrentie op het veld toe. Die ontwikkeling ging door totdat we verrassend de finale van de nacompetitie bereikten en op LRC Leerdam stuitten. In die wedstrijd maakte ik de 1-0 en stonden we met één been in de hoofdklasse. Helaas verloren we dat duel. Ondanks dat was het een hoogtepunt, net als het bereiken van de halve finale van de noordelijke districtsbeker en de voorronde van de landelijke KNVB-beker. Het zat eraan te komen dat we twee jaar later kampioen werden in de eerste klasse. Ik ben blij dat ik onderdeel ben geworden van een stukje geschiedenis van Buitenpost.”

Familiegevoel
Terugblikkend beseft Rob dat hij een echte Blauwke is geworden. Hij zal de club blijven volgen en waar mogelijk een wedstrijd komen kijken. “Alles is perfect geregeld bij Buitenpost. Het is een warme club en er is veel beleving. Ik ga fanatieke supporters langs de lijn, mannen als Gerrit Rottiné en Jan Oppedijk, missen, net als het gek doen in de kleedkamer en de ontvangst in de kantine na een wedstrijd. Wat ik ook nog kwijt wil is dat ik het fantastisch vind hoe mijn vader altijd is opgevangen bij de club en ook mijn beppe. Het familiegevoel bij Buitenpost ga ik absoluut missen!”

Foto’s: Hans Zwamborn / kiepie.nl