Buitenposter jeugdtrainers enthousiast over Cambuur-project

VV Buitenpost heeft meegedaan aan het project ‘Pupillen in de Regio’ van SC Cambuur. Voetbalclubs uit de regio kregen de mogelijkheid kennis te maken met de werkwijze bij de jeugdopleiding van deze betaald voetbalorganisatie. “Onze jeugdtrainers, tien deden er aan mee, hebben er veel van opgestoken”, zegt Wietse van der Veen, hoofd jeugdopleiding bij Buitenpost.

De startbijeenkomst van het project was begin februari in Buitenpost. Op Sportpark De Swadde kwamen veel nieuwsgierige jeugdtrainers en geïnteresseerde en betrokken ouders bijeen. Jan Hulzinga, trainer/coach van SC Cambuur O16 en projectcoördinator, gaf hier een boeiende presentatie waarop enthousiast werd gereageerd.

Tools
De drie daaropvolgende bijeenkomsten, steeds op een vrijdag, waren op het sportcomplex Kalverdijkje-Noord, de thuisbasis van Leovardia. De jeugdtrainers kregen hier tips voor het voorbereiden en het geven van een goede pupillentraining. Dit gebeurde met trainingen die ze mochten geven aan acht- en negenjarige jeugdspelers. De trainers kregen op interactieve wijze informatie en tools aangereikt waarmee ze kinderen op een zo leuk mogelijke manier te kunnen laten ontwikkelen als voetballer.

Wisselwerking
Afgelopen vrijdag was de vierde bijeenkomst. Hier deden elf (beginnende) jeugdtrainers van de Blauwkes en hoofd jeugdopleiding Wietse van der Veen aan mee. De trainingsgroep was de Onder 9 teams van VV Buitenpost. Maar liefst 20 pupillen waren door super bereidwillige ouders naar Leeuwarden gebracht. Zo was het sportpark in Leeuwarden behoorlijk blauw/wit gekleurd. Het thema van deze bijeenkomst: ‘Het coachen van een wedstrijd en het stimuleren van autonomie en (positief) gedrag’. “Het was een wisselwerking van theorie en praktijk dat zeer goed werd ontvangen. Ook in de nabespreking van Jan Hulzinga was duidelijk te merken dat onze jeugdtrainers uitermate leergierig zijn”, stelt Van der Veen tevreden vast.

Profijt
Het Cambuur-project wordt over enkele weken officieel afgesloten met een nabespreking in Buitenpost. De groep jeugdtrainers krijgt nog een uitnodiging om naar het stadion van SC Cambuur te komen. “Het was voor VV Buitenpost een zeer geslaagd project waar de jeugdopleiding zeker profijt van zal hebben.”