Christiaan Hofstra aan de slag als hersteltrainer

Christiaan Hofstra (43) uit Suwâld gaat bij onze club aan de slag als hersteltrainer bij de eerste selectie. Hij gaat nauw samenwerken met de verzorgers Tamara Huitema en Allert Pol van Allert Pol Fysiotherapie. “Mijn taak is geblesseerde spelers sneller fit te krijgen en ze te ondersteunen in de periode dat ze niet spelen”, zegt Christiaan.

Ambitieuze club
De afgelopen zeven seizoenen was Christiaan Hofstra hersteltrainer bij Harkemase Boys. De verre uitwedstrijden en het feit dat de ploeg drie avonden per week traint, eisten zijn tol. “Het had een behoorlijke impact op mijn gezinsleven. Ik ben getrouwd en heb drie kinderen.” Hij kiest er daarom bewust voor iets minder tijd in het voetballen te steken, naast zijn baan bij de vreemdelingenpolitie in Leeuwarden, en maakt nu de overstap naar VV Buitenpost. “Een ambitieuze club die vooral met eigen jongens speelt. Dat spreekt me aan. En de vereniging leeft enorm.”

Periodiseren
Spelers die geblesseerd zijn staan er soms alleen voor. De hersteltrainer gaat extra aandacht besteden aan de begeleiding. Het komt nu voor dat spelers die terugkomen van een blessure, te snel weer meespelen en daardoor opnieuw geblesseerd raken. Het is aan Christiaan om dat te voorkomen. Hij heeft verschillende cursussen gevolgd en past het periodiseren van de conditionele voetbaltraining toe, volgens de methode van Raymond Verheijen.

Stap vooruit
Coach René van der Weij heeft eerder met Christiaan samengewerkt en kent zijn kwaliteiten. “We hebben dit jaar gezien hoe belangrijk fitheid is en wat er dan kan gaan gebeuren. We willen daarin een stap vooruit zetten”, aldus René. “We hebben met Tamara en Allert fantastische fysio’s waarmee hij gaat samenwerken. Christiaan heeft tevens veel verstand van conditionele trainingen. Hier ga ik gebruik van maken zodat we ook op dat vlak nog een stap kunnen maken. Ik ben erg blij met zijn komst.”