Corona-update: kan de jeugd straks weer trainen?

Wat betekenen de nieuwe coronamaatregelen van het kabinet voor VV Buitenpost? Daarover is het bestuur in gesprek met de gemeente Achtkarspelen. De gemeente, eigenaar van de velden en verantwoordelijk voor de publieke gezondheid, komt hiervoor met richtlijnen.

Dinsdagavond werden een aantal zaken duidelijk:

• Kinderen en jongeren krijgen vanaf 29 april meer ruimte voor georganiseerde buitensport en -spel (geen officiële wedstrijden).
  • Kinderen tot en met 12 jaar (basisschoolleeftijd, t/m onder 13 leeftijdscategorie) kunnen onder begeleiding samen buiten sporten.
  • Jongeren van 13 tot en met 18 jaar (voortgezet onderwijs, onder 14 t/m onder 19 leeftijdscategorie) mogen onder begeleiding buiten sporten met elkaar, maar dan met 1,5 meter afstand ertussen.
  • Gemeenten maken hierover afspraken met sportverenigingen en buurtsportcoaches; er kunnen daardoor verschillen tussen gemeenten ontstaan.

De KNVB is in overleg met de overheid over maatregelen om het voetbal ‘coronaproof’ te maken. Het plan is dat het amateurvoetbal (en vooral het trainen) voorzichtig en gefaseerd weer op gang komt, waarbij dus wordt begonnen met de jeugd. Wanneer elke keer een nieuwe fase aanvangt, is volledig afhankelijk van de mogelijkheden die de coronamaatregelen van de overheid bieden. Gezondheid en veiligheid zijn en blijven altijd het uitgangspunt.

Wachten
VV Buitenpost moet eerst wachten op de richtlijnen van de gemeente Achtkarspelen, voordat we duidelijk kunnen maken wanneer en hoe er straks weer door de jeugd kan worden getraind. In ieder geval is duidelijk dat competities en het spelen van officiële wedstrijden niet voor het najaar zullen worden hervat. Op dit moment is ook bekend dat de kantines en kleedkamers voorlopig dicht moeten blijven, ouders niet langs de lijn mogen staan en ook niet-leden de gelegenheid moet worden geboden om mee te doen. Ook hiervoor komt de KNVB nog met een advies.

We houden jullie op de hoogte.