Eenvoudige winst van Buitenpost op Veenwouden

VV Buitenpost heeft zaterdag een eenvoudige overwinning geboekt op SC Veenwouden. In de eerste poulewedstrijd van de noordelijke districtsbeker werd het 3-0 voor de thuisploeg. Alle doelpunten werden gemaakt door Rudmer Loonstra. De hele middag was er sprake van eenrichtingsverkeer en was duidelijk een kwaliteitsverschil te zien tussen de eerste- en tweedeklasser. Veenwouden wist bijna geen kans af te dwingen. Buitenpost daarentegen kreeg legio mogelijkheden om flink te scoren, maar het ontbrak aan scherpte in de voorhoede.

Aanvalcombinaties
Veenwouden had ervoor gekozen om zich niet van de mat te laten spelen. “Een keuze van de tegenstander om de schade beperkt te houden”, aldus Buitenpost-trainer René van der Weij, “en dat is hun goed recht. Het is een verdienste van ons, hoe men tegenwoordig over ons denkt.” Buitenpost speelde vanaf het eerste fluitsignaal vol op de aanval met zo nu en dan prima aanvalscombinaties, maar de eindpass was slordig, zo zag ook Van der Weij. “Het laatste stukje ontbrak. Wel hebben we veel kansen gecreëerd en dan moet je ook wat mazzel hebben dat je snel scoort.” Na tien minuten schoot Joran Olijve al hard op de lat. Daarna volgden verschillende mogelijkheden die allemaal werden gemist. Pas een paar minuten voor rust was het eindelijk raak. Uit een omstreden hoekschop gaf Jorrit Terpstra de bal op aanvoerder Berend Schootstra die doorkopte op Rudmer Loonstra. Het lukte hem vervolgens raak te koppen.

Derde doelpunt
Na de rust was de wedstrijd snel gespeeld. De eerste twee kansen van Buitenpost werden nog gepakt door Veenwouden-doelman Coenraad van der Mark, maar de derde kans ging er wel in. Na een prima aanval via invaller Rolf Dijk en Martijn van Roeden, belandde de bal uiteindelijk bij Loonstra, die prima binnenschoot. Vijf minuten later werkt Loonstra ook zijn derde doelpunt binnen. Van Roeden bezorgde de bal bij Joos Jesse Visser, waarna diezelfde Visser de bal met een volley voorgaf. En daar was Loonstra er als de kippen bij om heel knap zijn derde doelpunt binnen te koppen. Direct hierna mocht de goalgetter naar de kant en kwam Rik Weening hem vervangen.

Slotakkoord
De wedstrijd kabbelde vervolgens wat voort. Bij Buitenpost stond het vizier niet op scherp gesteld en Veenwouden leek moegespeeld. Het slotakkoord werd er een van de gemiste kansen. Zo stonden er drie Blauwkes alleen voor de keeper, maar invaller Weening knoeide net zo lang, dat Van der Mark eenvoudig kon redden. Buitenpost-verdediger Visser schoot nog van afstand keihard op de kruising, waardoor het 3-0 bleef. Zaterdag om 15.00 uur speelt Buitenpost de tweede poulewedstrijd in en tegen Zuidhorn.

Lees hier het volledige verslag.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024