Foppe de Haan hangt fluit aan de wilgen

Foppe de Haan (84) stopt als scheidsrechter bij VV Buitenpost. Na een lidmaatschap van 54 jaar bij onze club gaat hij verder als donateur. “De één krijgt last van z’n knie, de ander van z’n rug. Ik heb geluk gehad qua gezondheid”, geeft Foppe als verklaring voor zijn lange loopbaan.

Foppe heeft op zijn zolderkamer een groot voetbalarchief. Volgens de plakboeken is het al meer dan zestig jaar geleden dat hij voor het eerst een wedstrijd floot. Als jong baasje van 22 jaar was hij al scheidsrechter bij de voetbalclub in Niebert. Jaren later verkaste Foppe naar VV Buitenpost om in het eerste te voetballen.
Ook in Buitenpost werd Foppe scheidsrechter. Hier floot hij veel wedstrijden van het vierde elftal, vroeger ook wel bekend als het ‘Dreamteam’. Ook kijkt hij graag terug op een jeugdwedstrijd tussen Buitenpost en Be Quick Dokkum die onder zijn leiding stond. Vol verbazing zag kleinzoon Martin, spelend bij Be Quick, dat de scheidsrechter zijn eigen opa was. Verder vertelde Foppe op de familiedag al over zijn herinnering aan een jeugdwedstrijd tussen Buitenpost en Sint Annaparochie. “De leider kwam van tevoren bij mij in de kleedkamer om te zeggen dat hij het geweldig vond dat ik dit in mijn vrije tijd deed. Na afloop van de wedstrijd gingen alle spelers, niet één of twee, maar echt alle spelers in de rij staan om me te bedanken. ‘Goed gefloten’, zeiden ze allemaal. Dat heeft wel indruk op mij gemaakt. Dat schoot mij te binnen op de familiedag. De mensen vroegen zich misschien af waar ik het over had, maar dit is het verhaal erachter’’, lacht Foppe.

Pre-Swadde tijdperk
Door de jaren heen deed Foppe veel meer voor onze club dan wedstrijden fluiten. Hij gaf al training aan een juniorenteam voordat sportpark De Swadde bestond. Met zijn team trainde hij op het grasveld aan de Parklaan. “Ik doe dat ook graag. Ik houd er wel van om dingen te organiseren’’, vertelt Foppe over zijn verleden als vrijwilliger bij VV Buitenpost.

Andere bezigheden
“Mijn vrouw zei al jaren dat ik moest stoppen met scheidsrechter zijn omdat ik al zo oud was, maar ik vond het gewoon te leuk”, vertelt Foppe verder. Nu hij dan toch stopt met fluiten blijft er genoeg te doen. “Ik ben graag aan het werk in de volkstuin. Daar was ik vanochtend ook drie uur lang.” Verder is Foppe actief bij een mannenkoor en natuurlijk zullen we hem ook nog vaak zien op sportpark De Swadde als het eerste speelt.

Foppe, bedankt!

Fotobijschrift: Foppe de Haan heeft een ingelijst scheidsrechtersshirt ontvangen bij zijn afscheid.

Tekst + foto: Pier Schotanus