Harmen Symen Elsenga bij eerste selectie

VV Buitenpost krijgt deze zomer een nieuw talent bij de eerste selectie. De 19-jarige Harmen Symen Elsenga, nu spelend bij Buitenpost 2, mag zich bewijzen in de hoofdmacht. In de voorbereiding traint en speelt hij mee en kan zo een plaats in de selectie veroveren. “Ik ben heel blij met deze kans.”

Vorig jaar voetbalde Harmen Symen nog in de O19. Dit seizoen komt hij voor het eerst uit bij de senioren. “Dat was wel even wennen, maar het ging steeds lekkerder”, zegt Harmen Symen, die wekelijks een van de uitblinkers is bij Buitenpost 2. Hij probeert de verwachtingen voor zijn nabije toekomst te temperen. “Mooi dat ik de kans krijg om de hele voorbereiding mee te draaien. Ik ga sowieso veel leren van alle trainingen. Ik doe m’n best en zie dan wel waar het schip strandt.” Toch zou hij dolgraag tot de definitieve selectie willen behoren. “Ik kijk vaak bij het eerste. Daar wil ik zelf ook graag in voetballen.”

Samen met broer
Harmen Symen is een allround middenvelder. Hij heeft er in de jeugd op verschillende posities gespeeld. Dit seizoen is hij vooral aanvallende middenvelder. “Ik ben een teamspeler, een harde werker en technisch vaardig. Af en toe pik ik een goaltje mee en geef ik een assist. En dat kan best nog wel wat meer, daar moet aan gewerkt worden”, lacht hij. De tweedejaars student aan de NHL heeft nog iets om naar uit te kijken. Namelijk samen voetballen in één team met zijn vijf jaar oudere broer Halbe. “Leuk om met mijn grote broer te spelen. We hebben nog nooit echt een wedstrijd samen gevoetbald.” Halbe staat al geruime tijd aan de kant met een langdurige blessure, maar traint inmiddels weer mee. “Ik tref hem nu in de voorbereiding en mag met hem de concurrentie aangaan. Dat is wel speciaal.”