Jeugdtrainers en -leiders VV Buitenpost gecoacht door teamontwikkelaar

Ruim 70 jeugdtrainers en -leiders van VV Buitenpost hebben vrijdag 18 januari een training gekregen van coach René Felen. De ervaren teamontwikkelaar, die ook spelers van het Nederlands elftal, Ronald Koeman en Giovanni van Bronckhorst begeleidt, nam de grote groep vrijwilligers mee in het gedrag en de houding van spelers en coaches. Doel van de training was spelvreugde te verhogen en teamprestaties te verbeteren. Alle aanwezigen ontvingen het boek Teamontwikkeling dat door de coach is geschreven.

Praktijkvoorbeelden
Om iets terug te doen voor alle vrijwilligers die iedere week met veel enthousiasme bezig zijn met hun teams, bood VV Buitenpost dankzij sponsor De Haan Westerhoff deze trainingsbijeenkomst aan. Het is voor trainers en leiders soms niet te begrijpen waarom hun jongens en meiden niet altijd doen wat vooraf was afgesproken en getraind. Er is ook wel eens een gebrek aan motivatie bij de spelers en ze vinden het vaak lastig om te gaan met teleurstellingen. René Felen gaf aan de hand van praktijkvoorbeelden aan hoe je als coach een belangrijke bijdrage kunt leveren aan de prestaties van het team. Het gaat onder andere om vertrouwen, voortdurend leren en verbeteren, samenwerking en groei van individu en team.

Coachtips
Felen, teamconsulent bij TripleWinSport, heeft zijn sporen verdiend in het professionele voetbal. Ook coacht hij trainers uit de amateurvoetbalwereld, waaronder hoofdtrainer René van der Weij van VV Buitenpost. De coach kwam in de goed gevulde kantine van de Blauwkes met veel voorbeelden, die herkenbaar waren voor de jeugdleiders en -trainers. Ook gaf hij waardevolle coachingtips. De training werd dan ook door iedereen gewaardeerd.