Jonge Buitenposters Hessel Turkstra en Jort van der Meulen bij A-selectie

Keeper Hessel Turkstra van JO19-1 en verdediger Jort van der Meulen van SC Cambuur O18 sluiten aan bij de eerste selectie van VV Buitenpost. Beide Buitenposters staan te popelen om mee te trainen en ervaring op te doen.

Hessel Turkstra (18) heeft al een paar keer mee mogen trainen met Buitenpost 1. “Ik heb aan het eerste geroken, dan hoop je dat je ooit eens de kans krijgt. Maar dit zag ik niet aankomen. Pas toen tweede keeper Richard Zwaagstra wegging wist ik dat er een plekje vrij zou komen”, zegt Hessel, die zijn hele carrière al onder de lat staat bij Buitenpost. “Ik heb nooit in het veld gestaan. Keepen is het leukste wat er is. Ballen tegenhouden!” Voor Jort van der Meulen (17) liep het traject anders. Vanuit de E’s bij Buitenpost mocht hij naar de voetbalschool van FC Groningen. Na twee jaar verkaste het talent naar SC Cambuur, waar hij zeven seizoen speelde in verschillende jeugdteams. De laatste seizoenen werden gekenmerkt door blessureleed. “Daarom wil ik minder intensief trainen, niet meer iedere dag. Ik heb gekozen voor Buitenpost. Hier wil ik weer fit worden. Ik ken veel mensen bij de club, maar toch voelt het helemaal nieuw”, aldus Jort.

Spieren kweken
Jort kan op verschillende posities in de verdediging terecht, het liefst op rechts. “Ik heb de voorkeur voor rechtsback. Ik kom graag in één-op-éénduels en ben een meevoetballende verdediger. Een actie maken op de flank of indribbelen van achteren uit.” Dat Buitenpost in de hoofdklasse speelt, heeft meegespeeld bij zijn keuze. “Ik kan hier veel leren en wennen aan het seniorenvoetbal op hoog niveau. Het zal wennen zijn vanuit de junioren, vooral qua fysiek. Ik zal er wel wat spieren bij moeten kweken”, lacht hij. Jort neemt een tussenjaar nadat hij net voor de havo is geslaagd.

Gezelligheid
Hessel omschrijft zichzelf als een meevoetballende doelman. “Ik ben 1,88. Ideaal voor een keeper. Ik heb goede reflexen en wil de baas zijn in de 16.” Hessel begint na de zomer aan de Hanzehogeschool de lerarenopleiding ALO-Pabo. “Wat ik verwacht van het nieuwe seizoen? Ik wil mezelf verbeteren. Ik kijk er naar uit om met de andere doelmannen Kevin en Eelze en keeperstrainer Sjouke aan de slag te gaan. Die paar keer dat ik heb meegetraind heb ik al zoveel van Kevin en de anderen geleerd.” Samen met Eelze Spinder is Hessel tweede keeper. De twee zitten om en om op de bank en spelen bij Buitenpost 2. “Gezelligheid is de basis. Daarom lijken die lange busreizen me ook wel leuk. Ik hoop in ieder geval dat ik mee mag naar Amsterdam tegen Ajax amateurs”, zegt hij met twinkelende ogen.

Fit
Jort hoopt ondanks de grote concurrentie toch de nodige speelminuten te mogen maken. “Daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen. Ik ga ook meer naar de sportschool.” Ook Hessel gaat investeren in zijn fitheid. Na twee lastige jaren wat zijn gezondheid betreft, voelt hij zich weer goed en kijkt hij vooruit. “Ik krijg nu de kans. Dan wil ik er staan. M’n hele leven heb ik het eerste aangemoedigd. Straks ben ik onderdeel van het team. Hoe mooi is dat?”