Kantplanken en roosters rondom kunstgrasveld

Wat is dat voor blinkende rand rondom het kunstgrasveld? Die vraag is vaak te horen nu er weer publiek langs het veld mag. Het zijn kantplanken die in opdracht van de gemeente Achtkarspelen zijn aangebracht. Deze planken moeten voorkomen dat rubberkorrels buiten het veld terechtkomen. Daarom zijn er op verschillende plekken ook roosters geplaatst, zodat de korrels die aan de voetbalschoenen kleven in een opvangput terechtkomen in plaats van op andere plekken op ons sportpark.

De gemeente heeft vorig jaar een onderzoek laten uitvoeren naar (water)bodemverontreiniging rondom het kunstgrasveld. Hieruit blijkt dat er sprake is van minimale verontreiniging door de rubberkorrels. Toch moet de gemeente maatregelen treffen om de bodem schoon te houden en verspreiding van de korrels tegen te gaan. Daarom zijn er onlangs kantplanken geplaatst en schoonloopconstructies bij de veldtoegangen.