Kunstgrasveld gesloten voor jeugdspelers

(zie ook de mails onderaan dit bericht die we hebben gestuurd aan de clubs waar wij uitwedstrijden spelen, de gemeente Achtkarspelen en de KNVB)

Het hoofdbestuur heeft besloten het kunstgrasveld vanaf maandag 17 oktober 2016 te sluiten voor trainingen en wedstrijden van jeugdspelers. Het gaat om teams tot en met JO 19. Senioren zijn vrij in de keuze om wel of niet te spelen op het veld met rubberkorrels. Het besluit geldt in ieder geval tot de uitkomsten van een landelijk onderzoek naar voetballen op rubbergranulaat bekend zijn. Het bestuur geeft vrijdagavond tijdens de ledenvergadering een toelichting op de genomen maatregel.

Gezondheidsrisico’s
Het bestuur is tot de keuze gekomen omdat het onduidelijk is hoe groot de gezondheidsrisico’s zijn van het spelen op het kunstgrasveld met rubbergranulaat. Dit naar aanleiding van het tv-programma Zembla dat een uitzending heeft gewijd aan dit onderwerp. Ook het landelijk overleg afgelopen maandag van de KNVB, het RIVM, het ministerie van VWS en de VSG (Vereniging Sport en Gemeenten) heeft voor ons onvoldoende duidelijkheid gegeven in de mate van risico’s voor met name jeugdspelers. Wij willen ook niet wachten op de uitslag van het nieuwe onderzoek dat het RIVM gaat verrichten.

In bescherming
Het bestuur neemt de jeugd in bescherming en laat de lastige vraag of het wel of niet verstandig is op het kunstgrasveld met rubberkorrels te spelen niet over aan kinderen. Voetbalverenigingen met een kunstgrasveld waar onze jeugdteams een uitwedstrijd moeten spelen, krijgen een verzoek van VV Buitenpost om rekening te houden met het standpunt van onze club en onze jeugdteams in te delen op grasveld.

Trainingsschema’s en Veerk88
Vanaf dit weekend mogen alle teams weer voetballen op ons gerenoveerde A-veld. De consequentie van het sluiten van het kunstgrasveld voor jeugdspelers kan wel zijn dat sommige teams maar één keer in plaats van twee keer per week kunnen trainen. Trainingen op het C-veld zijn (behalve voor een aantal toegewezen teams) niet toegestaan. De trainingsschema’s worden zo snel mogelijk op de genomen maatregel aangepast. De voetbaltweedaagse van voetbalschool Veerkr88 gaat volgende week gewoon door, maar maakt geen gebruik van het kunstgrasveld. Het is ook niet mogelijk de komende periode te voetballen op het kunstgrasveld van onze buren KV Flamingo’s. Het bestuur van de korfbalvereniging heeft hetzelfde, gezamenlijke standpunt ingenomen en laat de jeugd voorlopig ook niet meer korfballen op kunstgras.

Advies
De keepertrainers hebben het advies gekregen zoveel mogelijk gebruik te maken van de grasvelden. We adviseren spelers op het kunstgrasveld zoveel mogelijk huidcontact met de rubberkorrels proberen te voorkomen. Ook adviseren we de senioren tijdens trainingen en wedstrijden op het kunstgras lange mouwen te dragen. Keepers raden we aan met lange mouwen en lange broek te spelen. Het kunstgrasveld is buiten wedstrijden en trainingen om afgesloten voor spelende kinderen, ongeacht de leeftijd.

Gemeente en KNVB
De afgelopen week hebben we nauw contact gehad met de gemeente Achtkarspelen en de voetbalbond. Wij brengen de gemeente en de KNVB op de hoogte van het besluit tot afsluiting van het kunstgrasveld voor jeugdleden.

Het hoofdbestuur

mail-aan-voetbalverenigingen-met-kunstgrasveld