Kunstgrasveld weer open voor jeugdspelers

Het hoofdbestuur heeft besloten het kunstgrasveld per direct weer open te stellen voor trainingen en wedstrijden van jeugdspelers. Nu uit onderzoek duidelijk geworden is dat voetballen op kunstgras met rubbergranulaat verantwoord is, laat het bestuur alle spelers weer toe op het kunstgrasveld. Ook het kunstgrasveld van korfbalvereniging Flamingo’s gaat weer open.

Zembla
Omdat het onduidelijk was hoe groot de gezondheidsrisico’s waren van het spelen op het kunstgrasveld met rubbergranulaat, hadden de besturen van de voetbal- en korfbalvereniging half oktober besloten de velden op De Swadde te sluiten voor jongeren onder 19 jaar. Aanleiding van een uitzending van het tv-programma Zembla dat met een verband tussen kanker en rubbergranulaat kwam.

Onderzoek
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stelt nu dat voetballen op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat verantwoord is. Uit onderzoek door het RIVM blijkt dat het schadelijk effect van rubbergranulaat op de gezondheid is praktisch verwaarloosbaar. De KNVB en de gemeente Achtkarspelen scharen zich achter de uitkomsten van het onderzoek. VV Buitenpost volgt het advies van de KNVB die stelt dat de onzekerheid weg is en voetballen op kunstgras veilig is. Wel blijft het bestuur alle ontwikkelingen rondom kunstgras scherp in de gaten houden en houdt de club ook nauw contact met de gemeente. Het advies is en blijft douchen na een wedstrijd of training op het kunstgras.

Conclusie
In rubbergranulaat zitten heel veel verschillende stoffen, zoals polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), metalen, weekmakers (ftalaten) en bisfenol A (BPA). De stoffen blijken in zeer lage hoeveelheden uit de korrels vrij te komen, stelt het RIVM. Dat komt doordat de stoffen min of meer in het granulaat zijn ‘opgesloten’. Hierdoor is het schadelijke effect op de gezondheid praktisch verwaarloosbaar, is de conclusie. Het RIVM meldt verder dat in de beschikbare informatie geen signalen zijn aangetroffen die duiden op een verband tussen sporten op kunstgras met rubbergranulaat en het ontstaan van leukemie en lymfeklierkanker.

Lees de samenvatting van het onderzoeksrapport van het RIVM: rivm-onderzoek-publiekssamenvatting
Lees het volledige onderzoeksrapport van het RIVM: beoordeling-gezondheidsrisico-s-door-sporten-op-kunstgrasvelden-met-rubb
Lees hier de berichtgeving van het RIVM.
Lees hier de reactie van de KNVB.
Lees hier de korte reactie van de gemeente Achtkarspelen.