Popke Hoekstra benoemd tot erelid van VV Buitenpost

Popke Hoekstra is zaterdagmiddag benoemd tot erelid van VV Buitenpost. De vrijwilliger werd voorafgaand aan de competitiewedstrijd van het eerste elftal verrast door Buitenpost-voorzitter Paul Olijve met een onderscheiding en lovende woorden. Daarnaast is de tribune, die Popke in 1992 aan de club heeft geschonken, herdoopt in de Popke Hoekstra Tribune. Verder kreeg de Buitenposter de zilveren KNVB-waarderingsspeld uitgereikt door bondsvertegenwoordiger Auke van der Horn.

Geliefd bij iedereen
Volgens voorzitter Paul Olijve komt de onderscheiding Popke toe. “Als er één iemand binnen de club het erelidschap verdient, is het Popke wel. Hij heeft zoveel voor de club gedaan en dat al decennialang. En Popke is geliefd bij iedereen.” Popke Gerrit Hoekstra (05-08-1941) is al ruim 50 jaar vrijwilliger bij de voetbalvereniging. Hij is waarschijnlijk het bekendste ‘Blauwke’ op sportpark De Swadde. Altijd prominent aanwezig bij thuiswedstrijden van het eerste elftal en altijd druk in de weer met hand- en spandiensten. Vanwege zijn langdurige vrijwilligerstaken heeft het bestuur van VV Buitenpost besloten hem te benoemen tot erelid van de vereniging. Omwille van gezondheidsredenen is dit besluit genomen vooruitlopend op instemming van de ledenvergadering.

Tiener
Als tiener kwam Popke kijken bij voetbalwedstrijden van zijn club aan de Parklaan. Hij was er vaak actief als ballenjongen. “Ik wit noch goed dat ik op syk nei de bal tusken twa rigen stikeltried hingjen bleaun bin”, vertelt Popke. De geboren Loosdrechter heeft zelf nooit gevoetbald. Dat mocht niet van zijn vader vanwege kans op blessures. Zo rond zijn 25ste is hij begonnen als chauffeur voor verschillende elftallen. Hij bracht spelers met een VW-busje naar uitwedstrijden.

Leider
Later vervoerde hij jeugdspelers met zijn eigen auto. “Earst yn myn Mercedes. Dêrnei yn myn Ford Scorpio wêr’t it hiele alvetal wol ynpaste”, lacht de markante vrijwilliger. Popke is tientallen jaren leider geweest van jeugdelftallen, ook van zondagsteams. Verder heeft hij naar eigen zeggen de C-jeugd gedrild, was hij grensrechter bij de veteranen en is hij enige tijd leider geweest bij het tweede elftal. Ook heeft hij in het jeugdbestuur gezeten. In 2016 heeft Popke het nog geschopt tot leider van het eerste elftal. Trainer René van der Weij nodigde hem ter ere van zijn 75ste verjaardag uit in zijn staf om eenmalig bij een wedstrijd op de bank te komen zitten.

Tribune
Toen de vereniging topclubs naar Buitenpost begon te halen, waaronder driemaal Barcelona, werden er voor het vele publiek tribunes langs het veld geplaatst. Het was Popke een doorn in het oog dat een groot deel van de opbrengst naar de huur en opbouw van de tribunes ging. “Ik hie noch in pear sinten oer. Dy ha ik skonken oan de klup foar de bou fan in permaninte tribune.” In 1992 is het bouwwerk opgeleverd dat de naam P.G.H. tribune kreeg. “It wie de earste tribune yn de regio mei sa’n 350 sitplakken. Moai dat ik wat fan de grûn bringe koe wêr’t de feriening wat oan hat”, aldus Popke.

Nadrukkelijk aanwezig
Zo rond 2000 is hij gestopt als leider. Dit betekende niet dat Popke naar de achtergrond verdween. Hij bleef nadrukkelijk aanwezig op sportpark De Swadde, met zijn onafscheidelijke sigaar in de mond. Popke ging vrijwilligerswerk doen bij de Freedsploeg, verkocht loten van Lotto/Toto en bewaakte heel consequent de orde bij wedstrijden van het eerste. Toen Popke eind 2016 ziek werd, moest hij voor het eerst wedstrijden missen. Maar met het mooie voorjaarsweer probeert hij weer van de partij te zijn bij zijn geliefde club.

Popke Hoekstra (1)

Popke Hoekstra is benoemd tot erelid en krijgt het naambord voor de tribune cadeau.
In het midden speaker Hielke Jan Ellens en rechts Buitenpost-voorzitter Paul Olijve.

Popke Hoekstra (2)

Auke van der Horn van de KNVB overhandigt Popke Hoekstra
een certificaat na het opspelden van de zilveren waarderingsspeld.

Popke Hoekstra (3)

Voorzitter Paul Olijve van VV Buitenpost, erelid Popke Hoekstra
en KNVB-vertegenwoordiger Auke van der Horn.