RIVM: voetballen op kunstgras is veilig

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) stelt dat voetballen op kunstgrasvelden die zijn ingestrooid met rubbergranulaat verantwoord is. Uit onderzoek door het RIVM blijkt dat het schadelijk effect van rubbergranulaat op de gezondheid is praktisch verwaarloosbaar. De KNVB en de gemeente Achtkarspelen scharen zich achter de uitkomsten van het onderzoek. Het bestuur van VV Buitenpost gaat binnenkort om tafel met het bestuur van KV Flamingo’s om te bepalen of de kunstgrasvelden op sportpark De Swadde weer open kunnen voor jeugdspelers.

Zembla
Half oktober heeft het bestuur besloten het kunstgrasveld te sluiten voor trainingen en wedstrijden van jeugdspelers. Het bestuur kwam tot die keuze  omdat onduidelijk was hoe groot de gezondheidsrisico’s zijn van het spelen op het kunstgrasveld met rubbergranulaat. Dit naar aanleiding van het tv-programma Zembla dat een uitzending heeft gewijd aan dit onderwerp en met verontrustende uitkomsten kwam.

Conclusie
In rubbergranulaat zitten heel veel verschillende stoffen, zoals polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), metalen, weekmakers (ftalaten) en bisfenol A (BPA). De stoffen blijken in zeer lage hoeveelheden uit de korrels vrij te komen, stelt het RIVM. Dat komt doordat de stoffen min of meer in het granulaat zijn ‘opgesloten’. Hierdoor is het schadelijke effect op de gezondheid praktisch verwaarloosbaar, is de conclusie. Het RIVM meldt verder dat in de beschikbare informatie geen signalen zijn aangetroffen die duiden op een verband tussen sporten op kunstgras met rubbergranulaat en het ontstaan van leukemie en lymfeklierkanker.

KNVB
De KNVB is blij met de duidelijke taal van het RIVM. ‘De onzekerheid die er was om te voetballen op kunstgras met rubbergranulaat, is daarmee weg. Voetballers, ouders, clubs en KNVB kunnen nu verder. Het sein staat op veilig’, aldus de KNVB. De Vereniging Sport en Gemeenten, GGD GHOR en het ministerie van VWS nemen het advies van het RIVM over. Ook de gemeente Achtkarspelen, als eigenaar van kunstgrasvelden, volgt dit advies.

Trainingen op kunstgrasveld
Begin januari beginnen de trainingen weer. Voor die tijd zal het bestuur kenbaar maken of het kunstgrasveld weer vrij wordt gegeven voor jeugdspelers.

Lees hier de berichtgeving van het RIVM.
Lees hier de reactie van de KNVB.
Lees hier de korte reactie van de gemeente Achtkarspelen.