Roan van der Weij verruilt Cambuur voor Buitenpost

De 19-jarige spits Roan van der Weij uit Leeuwarden gaat komend seizoen bij VV Buitenpost voetballen. Op dit moment is hij nog speler bij SC Cambuur. De zoon van oud-Buitenpost-trainer René van der Weij komt op bekend terrein. “Ik ken de club, de mensen, de supporters en het voetbal. Dat spreekt me aan. Ik heb er super veel zin in!”, zegt Roan.

De gedreven spits speelt zijn wedstrijden nu bij de O-18 van Cambuur, waar hij ook aanvoerder is, en traint bij O-21. Roan is een afmaker in het zestienmetergebied. “Ik wil altijd winnen en ben een aanjager. We doen het met z’n allen, meevoetballen vind ik belangrijk, het samen presteren.” In het veld is hij verbaal aanwezig en stimuleert hij medespelers. “Gas geven!”

Veel scorende spits
Roan is in de jeugd begonnen bij Leovardia. Op zijn dertiende stapte hij over naar LAC Frisia, waar hij uitgroeide tot een veel scorende spits en werd opgepikt door Cambuur. Hier voetbalde hij twee seizoenen, waarna hij op zoek ging naar een nieuwe club. “Ik wil me doorontwikkelen en dat kan bij Buitenpost.” Als kleine jongen kwam Roan vaak op sportpark De Swadde. Zijn vader René was zes jaar actief bij VV Buitenpost, waarvan de laatste vier jaar als hoofdtrainer. Hij nam in 2019 afscheid bij de club. “Mijn vader vindt het mooi dat ik deze stap maak. Thuis praten we veel over voetbal en we volgen Buitenpost. Ik hoefde de navigatie niet te gebruiken om hiernaartoe te rijden”, lacht Roan.

Perfect
De Leeuwarder kent verschillende spelers bij Buitenpost en weet dat meerdere Cambuur-voetballers hem voor zijn gegaan. “Dat zegt wel iets over de club. Het niveau is gewoon goed.” Hij heeft nog steeds ambities in het voetbal. “Ik heb het profvoetbal van dichtbij gezien. Ik wil zo hoog mogelijk spelen en alles uit mijn voetballoopbaan halen. Buitenpost is daarin perfect om beter te worden.”

• Wedstrijd: Grijpskerk 1 - Buitenpost 1
  • Datum: 31-08-2024