Rubberkorrels in het nieuws

Zondag 27 november waren de rubberkorrels op kunstgrasvelden weer volop in het nieuws. De NOS had een analyse van het onderzoek van bandenbranchevereniging VACO in handen en berichtte daarover. 58 van 60 onderzochte kunstgrasvelden met rubbergranulaat bevatten kankerverwekkende stoffen, zo blijkt uit het onderzoek.

Bericht gemeente
Maandag 28 november hebben wij van de gemeente Achtkarspelen onderstaand bericht (van de Vereniging Sport en Gemeenten) ontvangen:

UPDATE RUBBERGRANULAAT EN KUNSTGRAS N.A.V. NOS-JOURNAAL
Gisteravond (zondag 27 november j.l.) is in de uitzending van het NOS-journaal om 20.00 uur een item behandeld over de mogelijke gezondheidsrisico’s van SBR-rubbergranulaat. In het item zijn enkele resultaten uit het onderzoek van de bandenbranche gepresenteerd en becommentarieerd door een toxicoloog. De uitzending wekt de indruk dat er nieuwe feiten zijn, maar deze zijn er niet.
Het nieuwsitem zorgt echter weer voor veel onrust bij verenigingen, omdat de uitkomsten van het onderzoek worden vergeleken met de consumentennorm voor chemische stoffen. Hierdoor wordt de norm voor chemische stoffen vaak overschreden. Voor rubbergranulaat geldt echter een andere norm.

Binnen zogenaamde REACH-verordeningen worden stoffen op basis van gebruik geclassificeerd. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen een voorwerp en een mengsel. Rubbergranulaat valt onder de categorie mengsels. Hiervoor geldt dus ook een andere norm. Meer informatie over REACH kunt u vinden op: https://echa.europa.eu/nl/regulations/reach/.

Geen wijziging van standpunt RIVM
Deze ochtend heeft Vereniging Sport en Gemeenten uitvoerig contact gehad met het RIVM. Het RIVM heeft geen aanleiding om haar advies te wijzigen. Namelijk dat er gewoon gesport kan worden op kunstgrasvelden met SBR-rubbergranulaat. Vereniging Sport en Gemeenten volgt het standpunt van het RIVM. Medio december worden de uitkomsten van het RIVM-onderzoek verwacht.

Kunstgrasvelden gesloten voor jeugdspelers
De besturen van VV Buitenpost en KV Flamingo’s houden de kunstgrasvelden op sportpark De Swadde gesloten voor jeugdspelers totdat het RIVM-onderzoek meer duidelijkheid brengt.

Omrop Fryslân
Omrop Fryslân heeft vandaag ook aandacht besteedt aan het rubbergranulaat op de kunstgrasvelden naar aanleiding van de NOS-berichtgeving. Voorzitter Paul Olijve van VV Buitenpost werd hiervoor geïnterviewd. Bekijk hier de reportage.

Nieuws NOS
Lees hier en hier de nieuwsberichten van de NOS.

Bericht KNVB
Op 29 november hebben we een bericht ontvangen van de KNVB over rubbergranulaat op kunstgrasvelden: bericht-knvb-rubbergranulaat-kunstgrasvelden-29-november-2016

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024