Talenten Jesper Daan Ploegsma en Bram de Jong sluiten in voorbereiding aan bij het eerste

Jesper Daan Ploegsma en Bram de Jong sluiten in de voorbereiding op het nieuwe seizoen aan bij het eerste van VV Buitenpost. De twee talenten stromen door vanuit de JO19-1. Als de competitie van start is blijven ze een keer per week meetrainen met het eerste en spelen ze hun wedstrijden in het tweede.

“Het is een leuke uitdaging en een mooie stap”, zegt Jesper Daan Ploegsma, dit seizoen aanvoerder van de JO19-1. “Ik heb al een paar keer meegetraind met het eerste en dat was pittig. Die jongens bleven maar rennen, dat is echt een megaverschil met voetballen in de jeugd.” De 18-jarige verdediger verwacht een leerzaam seizoen. “Bram en ik gaan onze wedstrijden in principe spelen bij het tweede, zodat we niet verstoffen op de bank bij het eerste. Zo spelen en trainen we op een mooi niveau.” VV Buitenpost 2 komt volgend seizoen voor het eerst in de clubhistorie uit in de hoofdklasse. Jesper Daan voetbalt al zijn hele leven bij VV Buitenpost. “Ik zou mezelf omschrijven als een felle verdediger die ten koste van alles wil winnen. Ik ga altijd voor het maximale en ‘klets’ erin.”

Bewijzen
Ook Bram de Jong maakt de overstap vanuit de JO19-1. De 19-jarige middenvelder speelde eerder bij VV Zwaagwesteinde en is nu drie jaar een Blauwke. “Ik ben een middenvelder die graag kansen creëert en een goed loopvermogen heeft. Ook ik wil altijd winnen. Het is erop of eronder. Er zitten heel veel ervaren spelers in het eerste. Als je met hen voetbalt, word je zelf ook een stuk beter.”
“Jesper Daan en ik moeten in de voorbereiding ons eigen ding doen en laten zien dat we erbij horen”, vervolgt Bram. “Ik hoop dat we zo snel mogelijk minuten kunnen maken, maar we moeten ons ook eerst bewijzen tijdens de wedstrijden in het tweede.”

Tekst + foto Pier Schotanus

• Wedstrijd: Grijpskerk 1 - Buitenpost 1