Trainer Ron Swinkels heeft de wind in de zeilen bij de Buitenposter vrouwen

Vrouwen 1 van VV Buitenpost kennen een goede competitiestart. De eerste vier wedstrijden onder de nieuwe trainer Ron Swinkels leverden tien punten op. Hiermee staan ze op de vierde plaats in de derde klasse. Laat die plek nu ook de doelstelling zijn voor dit seizoen. “Dat zou voor ons een hoofdprijs zijn met een promotie/degradatiewedstrijd tegen een tweedeklasser”, zegt Swinkels. Hoog tijd voor een kennismaking met de nieuwe coach.

“Ik voel me zeer welkom bij VV Buitenpost. Iedereen is zeer behulpzaam en geïnteresseerd hoe het met het damesteam gaat.” De liefde bracht Ron Swinkels vanuit het Westen naar Groningen. Hij was 20 jaar werkzaam in de horeca en 25 jaar in maatschappelijke ondersteuning. “Genoeg ervaring dus om mij tijdens de derde helft staande te houden”, lacht hij. Het bevalt de 67-jarige goed om sinds deze zomer met de damesselectie te werken. “Er wordt met plezier getraind, gespeeld en nagezeten. Het komt bij mij over als een hechte groep. Dat is in het veld ook te zien aan de inzet, beleving, passie en ambitie. Alle regelzaken rondom het team zijn door de leiders Jeanette Meijer en Els de Graaf goed georganiseerd zodat ik me volledig op het voetbalgedeelte kan richten. Dat alles verklaart de goede resultaten tot nu toe.”

Prestatiegericht

Swinkels heeft 17 jaar in SV Schoorl 1 gespeeld. Zes jaar geleden is hij als tijdelijke invaller bij vv Zuidhorn in het trainersvak gerold. “Omdat de dames prestatiegericht wilden voetballen ben ik de uitdaging aangegaan en gebleven. Binnen drie seizoenen heb ik het team van vierde klasse naar de tweede klasse gebracht. Corona koste ons helaas twee kampioenschappen.” Toen Swinkels werd benaderd als coach voor Vrouwen 1 van Buitenpost, twijfelde hij eerst. Hij schrok van de groepsgrootte, 23 speelsters. De prestatiegerichte trainer was bang dat hij veelvuldig sociaal moest wisselen. In een gesprek werd duidelijk dat het team voor plezier, passie en beleving wil gaan en dat de meiden het vrouwenvoetbal bij Buitenpost meer op de kaart willen zetten. “Dat was voor mij genoeg uitdaging om het avontuur met ze aan te gaan.”

Voetbalheld

Swinkels kijkt als trainer analytisch naar voetbal. “Als mijn back moeite heeft met het houden van haar tegenstander, wil dat niet zeggen dat zij het niet goed doet en dat daar technisch/tactisch de fout zit. De oplossing is dat de middenvelders de inspeelpass eruit moeten halen. Ik kijk ook wat de groep als geheel aankan. Als de meiden in het begin conditioneel snel stappen maken en technisch vaardiger worden, blijven de verschillen in de groep klein.” Bij iedere oefening is het zijn bedoeling de handelingssnelheid te verhogen. Hij verwijst naar een uitspraak van zijn voetbalheld Johan Cruijff: ‘als je iemand ziet sprinten, dan weet je dat hij/zij te laat vertrokken is’.

Niet sociaal

“Cruijff kon het voetbal op de meest simpele manier uitleggen. Ik geef de meiden ook altijd mee dat ze het voetbal simpel moeten houden. Als ze voor de goal komen, moeten ze van mij die bal erin schieten en niet sociaal gaan lopen doen. Als de backs en centrale verdediger met rugdekking geven eerder bij de bal zijn dan de tegenstander, moet die bal gewoon over de zijlijn. Dit voeren ze perfect uit. Resultaat: we hebben de minst gepasseerde defensie.” De trainer wil net als zijn groep af van de traditie dat ze onderin de derde klasse bivakkeren. Ze gaan voor de vierde plek op de laatste speeldag. “Dat wordt dan een leuke afsluiting van het seizoen, een feestdag.”

• Wedstrijd: Grijpskerk 1 - Buitenpost 1
  • Datum: 31-08-2024