Twee jeugdtrainers VV Buitenpost geslaagd voor opleiding UEFA C Youth

De jeugdtrainers Folkert de Boer en Thirza Leistra van VV Buitenpost zijn afgelopen voetbalseizoen geslaagd voor hun opleiding UEFA C Youth. De twee haalden hun eerste trainersdiploma waar de vereniging trots op is. “Dit is een goede ontwikkeling voor de club en we willen ze van harte feliciteren”, zegt hoofd jeugdopleiding Wietse van der Veen.

Bewuste keuze
Folkert de Boer en Thirza Leistra hebben hun de opleiding gevolgd bij de Hanzehogeschool in Groningen. Beide jeugdtrainers voetballen zelf niet bij VV Buitenpost. Ze hebben een bewuste keuze gemaakt om stage te lopen bij de Blauwkes vanwege de gecertificeerde jeugdopleiding. Folkert, uit Gerkesklooster, liep stage bij JO15-1 onder leiding van Jeroen de Jong en Durk de Haan. Daarnaast was hij zelfstandig actief bij JO15-2 van buurclub GSVV, waar hij ook voetbalt. Bij zijn praktijkexamen op vertrouwde voetbalbodem liet hij een uitstekende indruk achter.

Verschillende standaardteams
Thirza Leistra uit Buitenpost liep stage bij verschillende standaardteams van VV Buitenpost. Bij de JO13-1 onder leiding van jeugdtrainer Rik Weening maakte ze de meeste stage-uren. Daarna mocht ze ‘vlieguren’ maken bij JO17-1, getraind door Halbe Elsenga. Met dit team deed de bij vv Winsum en z.v. Libertas voetballende jeugdtrainer haar praktijkexamen. Onder toeziend oog van de KNVB-docenten Jans Bos en Jans Deenen  wist Thirza haar opleiding met positief gevolg af te ronden.

Ruimte voor stage
Binnen de jeugdopleiding van VV Buitenpost is er veel aandacht om beginnende jeugdtrainers de mogelijkheid te bieden om een voetbalcursus of opleiding te volgen. “Ook het komende voetbalseizoen zijn er een aantal jeugdtrainers die de opleiding via de KNVB gaan volgen”, vertelt Wietse van der Veen. “Wij hebben nog ruimte om enkele beginnende jeugdtrainers uit de regio een stageplek aan te bieden.”

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024