Tweede informatiebijeenkomst oefenstof pupillentrainers

Een grote groep pupillentrainers van vv Buitenpost was afgelopen vrijdag zeer nieuwsgierig naar sportpark De Swadde gekomen om kennis te maken met het tweede thema. Wederom was het de bedoeling om deze avond nieuwe (voetbal) ideeën te delen en het aanbieden van oefenstof. Daarnaast maakte de technische jeugdcommissie (TJC) gebruik van deze bijeenkomst om aandacht te vragen voor de forse wijzigingen binnen het jeugdvoetbal die voor, zoals het nu lijkt, het volgende voetbalseizoen op het programma staan.

Vol
De aftrap voor deze 2e informatiebijeenkomst werd gedaan door Wietse van der Veen. Het hoofd jeugdopleiding zag de bestuurskamer aardig vol zitten. Een groot aantal jeugdige pupillentrainers, maar ook de meest ervaren ‘oude rotten’ in het vak waren weer van de partij.

Pupillenvoetbal
Er staan een aantal (noodgedwongen) trainersmutaties bij de jeugd aan te komen. Het nieuwe pupillenvoetbal ingaande het nieuwe voetbalseizoen. Onder deze titel is de KNVB op dit moment in alle regio’s actief om dit bij de amateurverenigingen te brengen. Kleinere samenstellingen 2 tegen 2 , 4 tegen 4, 6 tegen 6 en 8 tegen 8. Pas bij de leeftijd van de C-junioren wil men 11 tegen 11 gaan spelen. Plezier en ontwikkeling voorop. Tot slot bij deze inleiding werd nog besproken de (on)mogelijkheden om te kunnen trainen nu het kunstgrasveld niet meer mag worden gebruikt door de jeugdteams.

Oefenstof
Onder de titel ‘Aftrapbijeenkomst Pupillentrainers’ hebben wij de jeugdtrainers op vrijdag 26 augustus gevraagd om met de TJC onze jeugdopleiding te verbeteren met het aanbieden van oefenstof. Specifieke oefenstof. Er is gekozen om in een periode van 6 á 7 weken met een bepaald thema te werken en dit thema te verwerken in de warming-up van de training.

Kappen en draaien
Het eerste thema dat wij hebben aangeboden is kappen en draaien. In eerste instantie werd gevraagd of de jeugdtrainers voldoende waren geïnformeerd. Was alle aangeleverde documentatie voldoende duidelijk om er mee aan de slag te kunnen. Ook belangrijk de reacties van de jeugdspelers op dit thema. In het algemeen zijn de reacties van de jeugdtrainers en de jeugdspelers positief.

Snel voetenwerk
Het thema dat nu is uitgewerkt en waarmee de jeugdtrainers aan de slag moeten is snel voetenwerk.
Aan de hand van een demonstratie door Ruben Schootstra en Joran Olijve werden de aanwezig jeugdtrainers kort wegwijs hiermee gemaakt. Aan de hand van een stukje praktijk en een boekwerkje, samengesteld door Jeroen de Jong, krijgen de jeugdtrainers de oefeningen digitaal aangeboden. Om het nog duidelijker te maken worden er linkjes aangeboden waar de oefenvormen op een filmpje zijn te zien. De aanwezige pupillen jeugdtrainers reageerden enthousiast en gaven aan ook meerwaarde te herkennen voor de ontwikkeling van iedere jeugdvoetballer.

Nog beter
Het laatste punt op de agenda was Voetbal Technische Ondersteuning Pupillentrainers. Het vorig seizoen werd dit binnen de club geïntroduceerd. De doelstelling van deze bijeenkomsten is om de beginnende jeugdtrainers wat handvaten aan te bieden om een nog betere (jeugd) trainer te zijn.
Uit de reacties van de aanwezige jeugdtrainers zal dit een vervolg krijgen. Aan het hoofd jeugdopleiding de opdracht om dit verder uit te werken.

Verwerken
Na nog een consumptie te hebben genuttigd zijn alle aanwezige jeugdtrainers huiswaarts gegaan. Het is nu aan de heren en dames jeugdtrainers om het thema snel voetenwerk de komende weken te verwerken in haar voetbaltrainingen.