ACV – Buitenpost

Buitenpost start met een gelijkspel in Assen

Buitenpost heeft de eerste wedstrijd van de competitie in Assen met 1-1 gelijkgespeeld tegen ACV. De Blauwkes kwamen in de eerste helft op voorsprong door een doelpunt van Rob Dijkstra. Direct na rust maakte Marco van der Heide via de kluts de gelijkmaker. De thuisploeg had een veldoverwicht en kreeg de nodige kansen, maar Buitenpost stond verdedigend goed en legde een goede wedstrijd op de mat. Een opsteker voor de nieuwe Buitenpost-trainer Jasper Bouma en zijn team om het seizoen te beginnen met een punt tegen een topploeg.

Nadrukkelijk aanwezig
Het eerste kwartier was het aftasten voor beide ploegen en ging er veel mis. Buitenpost werd teruggedrongen op eigen helft, maar kansen voor ACV leverde dat niet op. De eerste mogelijkheid was voor Willem de Boer die nadrukkelijk aanwezig was in het duel. Zijn schot ging over. ACV’er Marco van der Heide deed direct iets terug. In kansrijke positie schoot ook hij over. Direct daarna kreeg de aanvaller weer een kans, maar hij kon zijn hoofd niet goed tegen de bal krijgen. Na een half uur spelen gaf doelman Kevin van der Meulen de bal mooi mee aan Wim de Vries die Rik Weening bediende. Weening ging het strafschopgebied binnen en legde de bal breed op Rob Dijkstra die vervolgens de rust bewaarde, twee tegenstanders uitkapte en fraai binnenschoot: 1-0.

Hechte defensie
Na de goal kreeg Buitenpost weer een kans. Aaron Boekhout stoomde op aan de linkerkant, ging de combinatie aan met de ijverige Jorrit Terpstra die vervolgens op doel schoot. Zijn schot werd geblokt. De Assenaren probeerde door de hechte Buitenposter defensie te komen, maar echt gevaarlijk werden de Drenten niet voor de doel van Van der Meulen.

Kluts
Na rust ging ACV in hoog tempo op zoek naar de gelijkmaker. Een vrije trap werd door Van der Meulen knap uit de kruising getikt. Uit de hoekshop die daarop volgde kreeg Buitenpost de bal niet goed weg. In de kluts was Van der Heide, oud-Cambuur, er als de kippen bij om de 1-1 tegen de touwen te schieten. ACV ging daarop verder met het creëren van enkele kansjes, maar Buitenpost weigerde te capituleren. Wel moest Van der Meulen zich uitstrekken op een schot van Ezra Schrijver. De laatste 20 minuten namen de Assenaren meer risico en gaven ze ruimte weg. Bovendien begon de vermoeidheid in combinatie met het warme weer een rol te spelen.

Uitgelezen mogelijkheid
Uit een hoekschop van De Boer was Berend Schootstra dichtbij een doelpunt. Zijn kopbal ging via de lat over. Daarna was invaller Rolf Dijk een paar keer gevaarlijk voor de goal. Ook ACV had nog kunnen scoren via Matthijs Hardijk, maar zijn schot ging net naast. In blessuretijd kreeg Buitenpost een uitgelezen mogelijkheid om de drie punten mee te nemen. Weening startte vanaf eigen helft, gaf de bal mee aan invaller Mark Huizinga, kreeg die terug en stond alleen voor de keeper. In een uiterste krachtsinspanning schoot de leeggespeelde Weening op goal, maar sluitpost Ben Bormmeester kon zijn voet net tegen de bal krijgen. In de rebound mikte Dijkstra te hoog, waardoor de 1-1 op het scorebord bleef staan.

Verdiend
Buitenpost-coach Jasper Bouma was heel tevreden met de 1-1. “Het was ook wel verdiend. Je weet van te voren dat ACV meer aan de bal zou zijn. Maar wij hebben goed compact en goed georganiseerd gespeeld. Onze goal was een mooi uitgespeelde aanval. Daarna zit je helemaal lekker in de wedstrijd”, aldus Bouma. Hij had zijn team erop gewezen dat het na rust zou gaan stormen. “Het is wel zuur dat je snel zo’n klutsgoal tegen krijgt. Maar we hebben ons er niet door van de wijs laten brengen. Het is zonde dat we op het eind niet nog een goal maken. Maar al met al was het een mooie dag voor Buitenpost met een bonuspunt.”  Zaterdag speelt Buitenpost een thuiswedstrijd tegen directe concurrent Deto. Na afloop is er muziek in de kantine.

Opstelling ACV: Ben Wormmeester, Steyn Strijker, Robert Talens, Daniël Schans, Jim de Leeuw, Justin Mulder, Jarno Deuring (56. Gijs Jasper), Pascal Huser (73. Kevin Mennega), Matthijs Hardijk, Marco van der Heide (87. Arjen Hagenauw), Ezra Schrijver
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma, Berend Schootstra (88. Mark Huizinga), Rudmer Loonstra (68. Joost Visser), Rob Dijkstra, Jorrit Terpstra (59. Rolf Dijk), Rik Weening, Aaron Boekhout, Robin Huisman de Jong, Willem de Boer

Scoreverloop: 30. Rob Dijkstra 0-1, 50. Marco van der Heide 1-1
Gele kaart: Rik Weening (Buitenpost)
Toeschouwers: 500

Foto’s zijn van Hans Zwamborn, kijk ook op www.kiepie.nl.

• Wedstrijd: Heino - Buitenpost
  • Datum: 21-04-2024