Aduard 2000 1 ZA – Buitenpost 1 ZA

Afgelopen zaterdag stond de eerste officiële wedstrijd van het nieuwe seizoen op het programma. Het Auwerter vlaggenschip Aduard 2000, onder leiding van trainer Henk Alsema, heette de gastheer. Buitenpost kende een redelijke voorbereiding. Er werd verloren tegen de kersverse hoofdklasser Oranje Nassau, gewonnen tegen Grijpskerk en Peize én vorige week werd het Lauwersmeertoernooi in Kollum winnend afgesloten. Helaas hield verdediger Danny Boersma een pijnlijke ribblessure over aan dit toernooi. Verder zijn er geen persoonlijke problemen voor trainer René van der Weij, die ook routinier Pieter Henstra nog moest missen door een langdurige schorsing. Van der Weij klaagt echter niet, want de kwaliteit binnen de Buitenposter selectie lijkt alleen maar te zijn toegenomen door de komst van Berend Jan Schootstra (SC Cambuur), Rudmer Loonstra (Drachtster Boys) en Rik Weening (eigen jeugd). Wél moest Buitenpost de nodige ervaring inleveren door het stoppen van Dorjan Berisha en Jan Oppedijk. Vandaag dus de eerste bekerwedstrijd tegen promovendus Aduard 2000, dat in de competitie weer mag uitkomen in de 2e klasse. Arbiter deze middag was de heer R. Groenewegen uit Delfzijl. Hij werd geassisteerd door Jan Marten Eggens van Aduard 2000 en Joop de Haan van Buitenpost.

(door Anne de Haan)

Eenrichtingsverkeer
Na het eerste fluitsignaal van arbiter Groenewegen bleek al snel dat Buitenpost enkele maatjes te groot was voor Aduard 2000. Genoeg werk nog te verrichten voor de beginnend hoofdtrainer Alsema in zijn geboortedorp Aduard. Het lijkt op voorhand een lastig jaar te worden voor de Auwerters. Of zouden De Blauwkes een rol van betekenis gaan spelen in de top van de 1e klasse? Het is allemaal nog afwachten en afhankelijk van vele factoren. Vóór de verkwikkende thee in de rust stond er 1-4 op het scorebord. Doelpunten werden gemaakt door Rob Dijkstra (0-1 met uitstekende assist van Marco van Leijen), Rik Weening (0-2), Remko van Merode (1-2, na foutje van Buitenposter keeper Miedema), Joop Pijnacker (1-3) en wederom Rik Weening (1-4). Ruststand derhalve 1-4.

Score loopt verder op
Direct na rust werd de score verder opgevoerd door Pijnacker (1-5) en Weening (1-6) en vergrootte Jorrit Terpstra de ellende voor de Grunnegers tot 1-7, door een voorzet van Pijnacker over de arme Aduarder sluitpost Hendrik Koonstra te koppen. Hierna kregen de heren een fikse regenbui te verwerken. Het bracht de Buitenposters echter niet uit het ritme en gestaag werd de score uitgebouwd, tot er uiteindelijk een 1-12 eindstand kon worden genoteerd. Doelpunten werden verder gemaakt door Weening, Schreiber, Dijkstra en nogmaals Weening en Schreiber. Arbiter Groenewegen gaf nog een gele kaart aan Wim de Vries voor een te harde overtreding op een Auwerter tegenstander. Onnodig, maar de jonge Buitenposter verdediger zal er ongetwijfeld weer van leren. Gelukkig waren er voor beide partijen geen blessures te noteren. Daarnaast was vandaag nog het vermelden waard dat de jonge verdediger Jacob Marc Kootstra zijn opwachting mocht maken in de Buitenposter hoofdmacht. Met een prima afstandsknal was hij zelfs nog gevaarlijk dicht bij een doelpunt!

Resultaat stemt tot tevredenheid
“We hebben prima trainingsweken achter de rug en zien de spelers fitter en beter worden. Met een bijna complete selectie werken we zo naar de start van de competitie toe. Alleen Danny Boersma is helaas geblesseerd geraakt, maar we hebben dus verder geen klagen!”, aldus een tevreden Buitenpost-trainer Van der Weij. Over de instelling was hij vandaag tevreden. “Normaal wordt het 0-3 of 0-4, maar vandaag gingen we door en waren we hongerig naar goals. Dat zie ik graag!”
De tweede wedstrijd van deze bekerronde is komende dinsdag. Be Quick Dokkum 1 is dan de gastheer op het sportpark Tolhuispark in Dokkum. De wedstrijd begint om 20.00 uur. De afsluitende en derde wedstrijd in deze eerste bekerronde is volgende week zaterdag. Dan ontvangt Buitenpost de zondag 2e klasser GSAVV Forward op sportpark De Swadde. Deze wedstrijd begint om 17.00 uur. KOMT ALLEN!

Gele kaart: De Vries (Buitenpost).
Opstelling Aduard 2000: Koonstra, Linde, Ter Horst (45/Van de Kamp), Huzeling (60/M. Carsouw), Ludema, Baarda, Heemstra, Haaksema, Merode, Wierenga, Smits (45/G. Weening).
Opstelling Buitenpost: Miedema, De Vries, R. Boekhout, Van Leijen, A. Boekhout (46/Kootstra), Schootstra, Terpstra (60/Loonstra), Dijkstra, Weening, Olijve, Pijnacker (70/Schreiber).
Scoreverloop: 15. R. Dijkstra (0-1), 24. R. Weening (0-2), 26. R. van Merode (1-2), 32. J. Pijnacker (1-3), 34. R. Weening (1-4), 46. J. Pijnacker (1-5), 47. J. Pijnacker (1-6), 56. J. Terpstra (1-7), 68. R. Weening (1-8), 72. S. Schreiber (1-9), 76. R. Dijkstra (1-10), 18. R. Weening (1-11) en 84. S. Schreiber (1-12).

Foto’s zijn van Hans Zwamborn, zie óók www.kiepie.nl!