AZSV – Buitenpost

Duur verlies Buitenpost tegen AZSV

Tegen de verhouding in verloor VV Buitenpost zaterdag in Aalten van AZSV. Door de 2-1 nederlaag, het Buitenposter doelpunt werd gemaakt door Bernd Douma, en de winstpartijen van de concurrenten zakken de Blauwkes naar een nacompetitieplaats. “We hebben er alles aan gedaan om deze wedstrijd te winnen. Dan is dit wel een domper”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

Buitenpost startte goed in Aalten, met wederom Willem de Boer als gelegenheidsspits. De eerste twintig minuten had de thuisploeg weinig in te brengen. Bij de Blauwkes ontbrak het echter aan de eindpass in de zestien meter. Pas halverwege de eerste helft werd AZSV iets dreigender. Eerst ging er een bal voorlangs, de tweede kans was wel raak. Uit een hoekschop redde doelman Kevin van der Meulen in eerste instantie. De rebound was voor Freek Mulder: 1-0. Buitenpost liet het hoofd niet zakken en ging meteen op zoek naar de gelijkmaker. Die kwam er een minuut voor rust. Een mislukte corner kwam voor de voeten van verdediger Bernd Douma die niet aarzelde en binnen schoot. Zijn eerste goal in de hoofdmacht, die hij overigens ’s ochtends al had aangekondigd.

Op de rug
In de tweede helft bleef Buitenpost de bovenliggende partij. Het leverde in de beginfase vier kansen op die allemaal werden gekeerd door de Gelderse keeper. Op aangeven van David Kazimier had Willem de Boer de beste kans. Hij gleed de voorzet net niet binnen. Het laatste kwartier ging Buitenpost alles of niets spelen, op jacht naar de winst. In plaats van 1-2 werd het 2-1. Een ingooi werd doorgekopt en kwam bij Rik van Eerden, die op goal schoot. De bal kwam via de onderkant van de lat op de rug van Van der Meulen en stuiterde vervolgens het doel in. Buitenpost dacht daarna aan een penalty toen invaller Jorn Jongsma in het strafschopgebied werd aangetikt, maar scheidsrechter Fijke Hoogendijk liet doorspelen. Door het verlies en de goede resultaten van de staartploegen zakt Buitenpost naar de dertiende plek in de hoofdklasse B met 29 punten uit 25 wedstrijden.

Spannend
“Ik ben niet ontevreden over ons spel, maar we hebben verzuimd om vaker te scoren. We hebben goed gecombineerd en hadden controle over de wedstrijd. Dit is dan ook een zuur verlies. We zijn met een rotgevoel naar huis gegaan,” zei Brouwer. De coach wijst op het rare verloop van de competitie waarbij de ploegen onderin opeens punten beginnen te pakken van de teams bovenin. “Het zit ons even niet mee. We krijgen nog vijf spannende wedstrijden.” Zaterdag speelt Buitenpost opnieuw een uitwedstrijd. Dan is Deto uit Vriezenveen de tegenstander. Die week erop is op De Swadde de kraker tegen ONS Sneek.

Opstelling VV Buitenpost: Kevin van der Meulen; Wim de Vries (68. Jorrit Terpstra), Bernd Douma, Wessel van der Galiën, Durk de Haan (81. Folkert van Dongera), Max Huiskamp (81. Rob Schokker), Berend Schootstra (68. Joran Olijve), David Kazimier, Mark van der Meer (68. Jorn Jongsma), Willem de Boer, Rolf Dijk

Scoreverloop: 28. Freek Mulder 1-0, 44. Berd Douma 1-1, 78. Rik van der Eerden 2-1
Gele kaart: David Kazimier, Berend Schootstra, Willem Brouwer (trainer) Buitenpost

Verslag: PL