Buitenpost – Ajax

Buitenpost geeft cadeautjes weg aan Ajax

Een zure voetbalmiddag voor Buitenpost. Persoonlijke fouten in de verdediging luiden de nederlaag in tegen Ajax amateurs. Vroeg in de wedstrijd was het al 0-2 doordat de Amsterdammers, die met enkele oud-profs speelden, twee goals in de schoot geworpen kregen. De Blauwkes konden daarna de wedstrijd niet meer doen kantelen, ook niet na een stormachtige slotfase. “Het is nooit een wedstrijd geweest. Het was heel matig. Een rotdag”, aldus Buitenpost-trainer Willem Brouwer.

Buitenpost was gebrand op revanche tegen Ajax na de kansloze 2-0 nederlaag op sportpark De Toekomst in Amsterdam eerder dit seizoen. De start op De Swadde was echter dramatisch. De klok gaf net één minuut aan toen een hoge bal richting het Buitenposter strafschopgebied ging. Wim de Vries en Bernd Douma keken elkaar eerst aan wie de bal zou wegwerken, toen de laatste te slap terugkopte op keeper Kevin van der Meulen. Tristan Buis kwam ertussen en scoorde eenvoudig de 0-1. Ajax zette vervolgens druk waar Buitenpost moeilijk onderuit kon voetballen.

Poepon
Na bijna een kwartier werd David Kazimier lastig aangespeeld door Robin Huisman de Jong. Hij kaatste terug waar de verdediger niet op rekende. De bal werd opgepikt door Rydell Poepon. Een koud kunstje voor de oud-speler van diverse eredivisie clubs om het cadeautje uit te pakken: 0-2. Brouwer: “Hier zijn we nooit meer bovenop gekomen. We konden ons niet terugknokken in de wedstrijd, wat anders wel lukt. We kregen geen grip op het duel.” Buitenpost kwam niet verder dan wat speldenprikjes. Ajax kreeg net voor rust nog een goede kans om de score uit te breiden, maar de paal werd geraakt.

Foto
De tweede helft begon met Mark Huizinga en Willem de Boer voor Douma en Huisman de Jong. Aan het spelbeeld veranderde er weinig. Ajax bleef de bovenliggende partij, zonder grote kansen te creëren. Halverwege het tweede bedrijf brachten de Amsterdammers Dico Koppers in het veld. Deze Ajacied, hij speelde bij verschillende clubs in de eredivisie, herkende zichzelf op een foto bij de kleedkamers. In 2012 was hij namelijk met Ajax 1 in Buitenpost voor een oefenwedstrijd. De eerste, grote kans daarna was voor Mark van der Meer. Hij stoomde op aan de linkerkant, maar zijn schot ging over. Vervolgens kreeg De Boer een goede mogelijkheid om Buitenpost terug in de wedstrijd te schieten. In een overvol zestienmetergebied lukte het hem niet om goed af te kunnen drukken.

Hoofdrol
Buitenpost ging het laatste kwartier alles op alles zetten voor een aansluitingstreffer. De Amsterdammers kregen legio mogelijkheden om de score op te schroeven, maar ze weigerden te profiteren van de aangeboden ruimte. Doelman Van der Meulen eiste daarna de hoofdrol op zich. Poepon kwam twee keer vrij voor de keeper, maar Van der Meulen liet zich niet passeren. Ook was hij te sterk in een een-op-eensituatie met Timo van Roemburg. Door de 2-0 nederlaag slinkt de voorsprong van Buitenpost op Ajax tot een punt en zakt de ploeg een plaatsje op de ranglijst naar plek acht. Het was een voetbalmiddag om snel te vergeten, aldus Brouwer. “Positief is dat steeds meer jongens fit worden, dat is goed voor de groep. We krijgen meer keuzes.” Deze week leeft Buitenpost toe naar het bekertreffen tegen Zeerobben. Het duel aanstaande zaterdag in Harlingen begint om 15.00 uur.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma (46. Mark Huizinga), Robin Huisman de Jong (46. Willem de Boer), Youri Sletering, Bas Verbree (76. Jorrit Terpstra), Edwin Schaafsma (76. Mike Visser), David Kazimier, Sam Wormmeester (76. Frits Veenema), Rik Weening, Mark van der Meer
Scoreverloop: 2. Tristan Buis 0-1, 14. Rydell Poepon 0-2
Gele kaart: Rydell Poepon (Ajax)

Pupil van de week: Julian de Vries (JO11-1)