Buitenpost – Berkum

Buitenpost verspeelt twee punten in laatste minuut

Zure gezichten dinsdagavond bij de spelers van VV Buitenpost na afloop van de inhaalwedstrijd tegen VV Berkum. In de laatste minuut werd namelijk een 1-0 voorsprong tegen een directe concurrent weggegeven. Toch benadrukte Buitenpost-trainer Willem Brouwer na afloop het goede spel van zijn ploeg. “Wij staan al op 25 punten en gaan nog meer punten pakken in de laatste tien wedstrijden als we zo blijven voetballen.”

Na vijf keer te zijn afgelast, stond eindelijk Buitenpost – Berkum op het programma. Bij de thuisploeg stond Bernd Douma voor het eerst dit seizoen in de basis. Na een onwennige beginfase kreeg Buitenpost al nel de wedstrijd onder controle. Het team liet een aantal mooie aanvallen zien en achterin gaf de verdediging geen enkele kans weg. Berkum kwam er daardoor niet aan te pas. Het goede spel leidde echter niet tot het creëren van veel kansen. Een schot van Rob Schokker werd geblokt en Jorn Jongsma en Max Huiskamp waren een keer gevaarlijk van afstand. Toch hadden de gasten op voorsprong kunnen komen. Doelman Kevin van der Meulen leverde zomaar de bal in en van afstand werd er door een Zwollenaar naast het lege doel geschoten. Pas in de blessuretijd van de eerste helft was Buitenposter Willem de Boer dichtbij een treffer. Hij ging goed door op de achterlijn en verraste de keeper. Zijn doelpoging ging maar net voorlangs.

Raak uit rebound
Na rust beet de tegenstander wat meer van zich af en was Buitenpost soms te gehaast op zoek naar de openingstreffer. Met het inbrengen van de gelouterde aanvaller Johnson Bacuna kwam er meer elan in de ploeg uit Zwolle. Toch was het betere van het spel nog steeds voor de Blauwkes. Mark van der Meer gaf een goede voorzet op Jongsma, maar in plaats van zelf te schieten gaf hij de bal breed op Schokker die net niet goed aankwam. Tien minuten voor tijd was er een hoekschop voor Buitenpost. Wessel van der Galiën kopte goed in waarna keeper Jasper de Visser de bal losliet. De rebound was een prooi voor invaller Aleksandar Randenkovic, al dan niet buitenspel. De treffer werd in ieder geval goedgekeurd door arbiter Jeen Boringa.

Spannend
Het doelpunt was het teken voor Berkum om de aanval te zoeken. Buitenpost ging achteruit lopen, maar van de ruimte die werd weggegeven kon Van der Meer bijna profiteren. Een minuut voor het verstrijken van de regulier speeltijd werd hij weggestuurd en kon hij vrij op de doelman af. Hij twijfelde om de bal af te geven op invaller Mike Visser of om zelf te schieten. Op dat moment plukte keeper De Visser de bal knap voor zijn voeten weg. Nog amper bekomen van het missen van deze grote kans, lag de bal er aan de andere kant in. Via een mooie aanval schoot spits Martijn Brakke raak. Daarna werd het nog even spannend, helemaal toen verdediger Van der Galiën geblesseerd uitviel en er geen wissels meer mogelijk waren. Maar het bleef 1-1.

Geen zorgen
Buitenpost-trainer Willem Brouwer noemde de late 1-1 zuur. “Maar ik vind dat we geweldig hebben gevoetbald. Veel strijd, druk gezet en goede aanvallen. En met het gelijkspel uit deze inhaalwedstrijd lopen we een punt uit op de concurrenten.” Rechtstreekse handhaving is nog steeds in zicht volgens Brouwer. “Ik maak me echt geen zorgen. Vooral als we zo goed voetballen. Ook tegen Berkum, want dat vind ik een goede ploeg.” Zaterdag is er weer een thuiswedstrijd voor Buitenpost. Dan is Swift de tegenstander. Dit Amsterdamse team staat één punt boven de Blauwkes.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (80. Durk de Haan), Wessel van der Galiën, Bernd Douma, David Kazimier, Max Huiskamp, Berend Schootstra (74. Mark Huizinga), Willem de Boer, Mark van der Meer, Rob Schokker (74. Aleksandar Randenkovic), Jorn Jongsma (74. Mike Visser)
Opstelling Berkum: Jasper de Visser, Dennis Horstman, Marc van der Meulen, Frank van der Burg, Alex van Hoesel, Björn Bakker, Lars van Gerner (74. Robert Schonewille), Ivar Nijboer (55. Johnsen Bacuna), Martijn Brakke, Chris van der Meulen, Boy Boeloerditi (55. Julian de Ruiter)

Scoreverloop: 81. Aleksandar Radenkovic 1-0, 90. Martijn Brakke 1-1
Gele kaart: Berend Schootstra, Mark Huizinga, Joran Olijve (Buitenpost), Frank van der Burg, Alex van Hoesel (Berkum)