Buitenpost – Blauwhuis 1

Buitenpost wint met duidelijke cijfers van Blauwhuis in beker

Een wedstrijd tussen David en Goliath. Zo werd het bekerduel tussen vierde divisionist Buitenpost en zondag vijfdeklasser Blauwhuis vooraf bestempeld. In de eerste helft kwam het krachtsverschil nog niet tot uiting in het scoreverloop. Pas in de tweede helft kwamen de Blauwkes op stoom en vonden ze meerdere keren het doel. De wedstrijd in de tweede knock-outronde van het noordelijke districtsbekertoernooi eindigde in 7-1 door doelpunten van Sam Wormeester (2x), Rik Weening, Joran Olijve, Robin Huisman de Jong en Bas Verbree. Blauwhuis scoorde via Teake Witteveen en maakte ook een eigen doelpunt.

Blauwhuis wilde op De Swadde voor een verrassing gaan. In de eerste knock-outronde wist de ploeg al te stunten door koploper DTD uit de derde klasse te verslaan. Coach Willem Brouwer van Buitenpost nam het duel serieus en stelde slechts vier spelers op die niet altijd in de basis staan: Jorrit Terpstra, Joran Olijve, Robin Huisman de Jong en Jort van der Meulen. De Blauwkes startten fel wat al na vijf minuten tot een doelpunt leidde. Van der Meulen zette een aanval op en via Rik Weening kwam de bal bij Sam Wormmeester die eenvoudig kon binnentikken. Blauwhuis zette een verdedigende blok op bij het eigen strafschopgebied en probeerde met lange ballen de twee snelle spitsen te bereiken. Daar waren ze na de openingsgoal bijna succesvol mee. Via de vingertoppen van keeper Kevin van der Meulen belandde de bal op de buitenkant van de paal.

Held
Aan de andere kant probeerde Weening het van buiten het strafschopgebied. Zijn schot ging fraai in het dak van de goal: 2-0. Tot grote vreugde van de 100 meegereisde ‘green white dynamite supporters’ uit Blauwhuis werd de werklust van hun ploeg na een half uur spelen beloond. Teake Witteveen was even de held van de avond met een mooi doelpunt. Blauwhuis hield vervolgens knap stand waardoor de ploegen gingen rusten met een 2-1 tussenstand.

Uitblinker
In de tweede helft ontpopte doelman Jelke Bootsma van Blauwhuis zich tot uitblinker. Hij hield veel ballen knap tegen, maar was kansloos op een kopbal van ploeggenoot Jelle Bakker. Edwin Schaafsma van de thuisploeg kopte nog op de lat waarna het woord was aan uitblinker aan Buitenposter zijde Wormmeester. Hij schoot snoeihard de 4-1 binnen. Een minuut later was er een mooie actie van Weening en kon Olijve ook op het scoreformulier. Het mooiste doelpunt van de avond kwam van Huisman de Jong. Van grote afstand schoot hij op schitterende wijze in de kruising. Het slotwoord was aan Bas Verbree. Via zijn voet kwam de eindstand op 7-1. Zo eindigde het bekeravontuur van Blauwhuis in Buitenpost en mogen de Blauwkes door. Zaterdag speelt Buitenpost in de competitie in en tegen Huizen.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen (46. Wim de Vries), Bernd Douma (46. Rolf Dijk), Robin Huisman de Jong, Edwin Schaafsma, Jorrit Terpstra, Joran Olijve, Youri Sletering, Bas Verbree, Rik Weening, Sam Wormmeester

Scoreverloop: 5. Sam Wormmeester 1-0, 16. Rik Weening 2-0, 29. Teake Witteveen 2-1, 57. Jelle Bakker 3-1 (e.d.), 63. Wormmeester 4-1, 64. Joran Olijve 5-1, 77. Robin Huisman de Jong 6-1, 85. Bas Verbree 7-1
Gele kaart: Menno Galama (Blauwhuis)

Verslag: PL