Buitenpost – d’ Olde Veste’54

Buitenpost met 1-2 onderuit tegen Olde Veste

Een vervelende verliespartij voor Buitenpost tegen Olde Veste. Danny Boersma zette de Blauwkes op voorsprong, maar in de laatste fase van de wedstrijd ging het mis. Twee tegengoals en twee rode kaarten zorgden ervoor dat de Steenwijkers de volle buit meenamen.

In de eerste helft was er weinig spektakel op het kunstgrasveld op Sportpark De Swadde. Beide ploegen verdedigden gedisciplineerd en dus waren er amper kansen. Buitenpost kreeg veel hoekschoppen, maar daar wist de defensie van Olde Veste wel raad mee. In de tweede helft barstte de wedstrijd los met drie goals en twee rode kaarten.

Voorsprong
Na een uur spelen zette Danny Boersma Buitenpost op 1-0. Hij kopte een perfect aangesneden vrije trap van Willem de Boer tegendraads binnen. Een mooi moment voor Danny, die na lang blessureleed weer een hele wedstrijd speelde. Na de goal begon Olde Veste meer van zich af te bijten en werd de sfeer iets vijandelijker. Beide teams maakten meer overtredingen en er was zelfs een klein opstootje.
Twintig minuten voor tijd kwamen Rik Weening en Berend Schootstra binnen de lijnen. Het waren voor Schootstra na een lange blessure zijn eerste speelminuten in Buitenpost 1 sinds 30 oktober, uit tegen Olde Veste. De invallers zorgden direct voor gevaar. Van ‘randje zestien’ kon Schootstra uithalen na een knappe actie van Weening, maar de keeper van Olde Veste lag in de weg en hield zijn ploeg op de been. Even later was het wel raak aan de andere kant. Brian van der Zweerde nam een afgeslagen bal vol op de pantoffel en liet Kevin van der Meulen kansloos: 1-1.

Rood
Buitenpost ging niet bij de pakken neerzitten en vervolgde de jacht op een tweede doelpunt. Willem Brouwer wisselde aanvallend en bracht Joran Olijve voor Bernd Douma. Voordat de Blauwkes aan een slotoffensief konden beginnen was er een ongelukkige tweede gele kaart voor Bas Verbree. Met een felle sliding raakte hij de bal, maar de scheidsrechter zag dat hij daarna ook het been van een tegenstander raakte en stuurde Verbree van het veld.
Olde Veste kreeg met een man meer de overhand. Kevin van der Meulen maakte nog een paar mooie reddingen, maar vlak voor tijd ging het mis. Balverlies op het middenveld werd genadeloos afgestraft door Brian van der Zweerde, die zijn tweede van de middag maakte. Buitenpost haalde alles uit de kast om een punt te redden, maar Olde Veste hield stand. In de ultieme slotfase was er nog rood voor Joran Olijve, die een tegenstander neerhaalde terwijl de bal niet in de buurt was. Kort daarna floot scheidsrechter Lodeweegs af.

Veiligheid
“Het wordt weer wat spannender”, gaf Buitenpost-trainer Willem Brouwer na afloop toe. “We moeten nog steeds naar beneden kijken. We hadden gehoopt om iets eerder boven de dertig punten te komen. Dat had vorige week gekund en vandaag ook. Zolang we daar niet boven zitten is er geen gevoel van veiligheid.” Met nog zes competitiewedstrijden te gaan staan we 11e met 28 punten. Over twee weken gaan we op bezoek bij Flevo Boys, dat voorlaatste staat.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen; Wim de Vries, Bernd Douma (75. Joran Olijve), Danny Boersma, Youri Sletering; Willem de Boer (67. Berend Schootstra), David Kazimier, Edwin Schaafsma; Sam Wormmeester (67. Rik Weening), Bas Verbree, Mark van der Meer.

Scoreverloop: 60. Danny Boersma (1-0), 73. Brian van der Zweerde (1-1), 86. Van der Zweerde (1-2).
Gele kaart: David Kazimier, Edwin Schaafsma (Buitenpost), Jetse Suiker, Nick Spijker (Olde Veste)
Rode kaart: 79. Bas Verbree (2x geel), 89. Joran Olijve

Pupil van de week: Naud Jens van der Kooi