Buitenpost – De Dijk

Buitenpost verliest seizoenouverture onnodig van De Dijk

Het 1e elftal van Buitenpost is de voetbaljaargang 2021/2022 begonnen met een nederlaag tegen asv De Dijk. Na 90 minuten stond er op Sportpark De Swadde een eindstand van 0-1 op het scorebord. Een onnodige en onverdiende nederlaag, Buitenpost had namelijk een uur lang het betere van het spel en deed daarin eigenlijk alles goed, maar vergat zichzelf te belonen.

Sterke openingsfase
De intenties van de thuisploeg van nieuwe trainer Willem Brouwer waren vanaf minuut 1 duidelijk, aanvallend en energiek met veel drang naar voren. In die openingsfase werd door vroeg storen de goalie van de gasten uit Amsterdam meermaals gedwongen tot het spelen van de lange bal. Het initiatief lag dan ook overduidelijk bij de Blauwkes, de Dijk beperkte zich tot verdedigen en tegenhouden. Na vijf minuten spelen kreeg Buitenpost na een overtreding op nieuweling Max Huiskamp. Centrale verdediger Mark Huizinga legde aan en produceerde werkelijk een fantastische vrije bal. De Amsterdamse doelman was kansloos maar de bal schoot via de binnenkant van de paal weer terug het veld in. De thuisploeg ging hierna vrolijk door met aanvallen en druk zetten, dit leverde in de 10e minuut een grote kans op voor Willem de Boer maar zijn schot uit de draai miste kracht. Twee minuten later brak over links de sterk spelende Mark van der Meer door, een meer dan prima actie, maar de redding van de doelman was dat idem dito.

Aanspraak op penalty
Nadat De Dijk het wervelende begin van de thuisploeg had overleefd kwam het wel iets beter in de wedstrijd maar creëerde helemaal niets, Buitenpost behield dan ook het overwicht. Na 41 minuten voetbal opende Huiskamp met een prachtige crosspass op Rolf Dijk, de blonde buitenspeler kwam goed naar binnen maar zijn poging met links mistte richting. Vrijwel direct daarna kwam Dijk weer in kansrijke positie maar werd in het zestienmetergebied onderuit geschoffeld, terwijl heel Buitenpost schreeuwde om een strafschop oordeelde scheidsrechter Boringa anders. Dit zou niet de laatste keer deze middag zijn dat Buitenpost aanspraak dacht te maken op een penalty.

Tegengoal uit het niets
Na de thee ging Buitenpost met dezelfde 11 namen op zoek naar een doelpunt. Na dat de openingsminuten van het tweede bedrijf gekenmerkt werden door een aantal blessurebehandelingen kreeg Buitenpost kort daarna twee goede mogelijkheden. In de 52e minuut stak Huiskamp de nieuwe spits Rob Schokker weg, de grote sterke aanvalsleider poogde met een listig stiftje de doelman te passeren, die redde echter bekwaam. Zes minuten later kwam Van der Meer na wederom een goede actie door op rechts, zijn schot mistte echter overtuiging. Waar De Dijk in het eerste uur helemaal maar dan ook helemaal niets had gecreëerd stond het na 61 minuten toch 0-1. Een lange bal kon door de Buitenposter defensie niet goed verwerkt worden, linksbuiten Abraham Misehouy kon oppikken, Van der Meulen omspelen en de bal koeltjes in het lege doel schuiven. Een enorme domper voor de thuisploeg die daardoor even de draad kwijt was.

Slotoffensief levert niets op
Trainer Brouwer zag dat zijn ploeg nieuwe impulsen nodig had en bracht daarom Joran Olijve en Erolind Derguti voor Berend Jan Schootstra en Rolf Dijk. De thuisspelende ploeg kwam echter niet meer in het ritme van het eerste uur, mede doordat tegenstanders uit onze hoofdstad het spel vertraagden. Er viel voor de jonge middenvelder Mike Visser nog wel een heel mooi moment te noteren. Hij viel in voor De Boer en maakte daarmee zijn officiële debuut in de hoofdmacht van de Blauwkes. Buitenpost ging met veel opportunisme op zoek naar de gelijkmaker, echt grote kansen leverde dit helaas niet op. Waar arbiter Boringa in de eerste helft al naliet om de bal op 11 meter te leggen deed hij dat in de slotfase van de wedstrijd nog twee keer. Eerst werd Huiskamp omver getrokken binnen de beruchte lijnen en in de allerlaatste seconden van de wedstrijd was er een overduidelijke handsbal. De leidsman zou na afloop van het duel zeggen dat het om een natuurlijke beweging ging. Iets waar nog lang over nagepraat zou worden. Het mocht niet baten, Buitenpost verloor met 0-1.  De Dijk boekte zo een gestolen overwinning, al zal niemand in de hoofdstad daar slecht van slapen.

Heel erg sneu
Buitenpost-trainer Willem Brouwer noemde na afloop het verlies ‘heel erg sneu’. “We hebben tot het tegendoelpunt een prima wedstrijd gespeeld, we vergaten alleen een doelpunt te maken. Je kunt alles uitleggen alleen je hebt één ding niet in de hand en dat is een beetje geluk.”  Volgende week speelt Buitenpost een uitwedstrijd in Drenthe, waar Noordscheschut de tegenstander is.

Verslag: Daan Zorgdrager
Foto’s: Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.