Buitenpost – DETO

Buitenpost kan geen vuist maken tegen Deto

Buitenpost was zaterdag niet bij machte om het Deto, de nummer drie van de competitie, moeilijk te maken. De vele blessures en het missen van vier basisspelers hadden het team van trainer Willem Brouwer te veel verzwakt. De gasten uit Vriezenveen scoorden vroeg in de wedstrijd en verzuimden daarna de score uit te bouwen. Hierdoor bleef Buitenpost tot het eind hopen op de gelijkmaker. Die viel terecht niet en zo bleef het 0-1.

Voorafgaand aan de wedstrijd was er een minuut stilte wegens het overlijden van Buitenposter Auke van der Horn. Van der Horn is secretaris en verenigingsscheidsrechter geweest van VV Buitenpost en was tot voor kort vaak op Sportpark De Swadde aanwezig als KNVB-ambassadeur. Na het eerste fluitsignaal nam Deto meteen de teugels in handen. En na vijf minuten spelen liep Buitenpost al achter de feiten aan. Door een verdedigingsfout kon de bal veroverd worden. Hiervan profiteerde aanvoerder Kai Wesselink die in de korte hoek raak schoot. De Overijsselse ploeg bleef flink druk zetten en combineerde een aantal keer gemakkelijk door de Buitenposter defensie. De trekker werd echter niet overgehaald. Het werd duidelijk dat de basisspelers Sam Wormmeester, Edwin Schaafsma (beide vakantie), David Kazimier (geblesseerd) en Rik Weening (op het laatste moment niet fit genoeg om te starten) werden gemist en door de blessuregolf was de bank ook dun bezet. Hier zat voor het eerst Harmen Symen Elsenga die normaal gesproken in het tweede speelt. Na een flink aantal invalbeurten was er het basisdebuut in de competitie voor de jonge Jort van der Meulen.

Meer grip
Na ruim een kwartier spelen kreeg Buitenpost een goede mogelijkheid op de gelijkmaker. Bas Verbree zette goed door, maar de doelman kon met zijn voet de bal keren. Deto bleef vervolgens gevaarlijk, maar langzaamaan kreeg de thuisploeg meer grip op de wedstrijd. Tien minuten voor rust was er een grote kans voor de uitgebroken Melvin Degenaar om de voorsprong te verdubbelen. Alleen voor keeper Kevin van der Meulen verkleinde die laatste zijn doel goed en kon hij de spits daarna ook van het scoren afhouden.

Heel slordig
In de tweede helft kwam aanvaller Frits Veenema in het veld voor verdediger Mark Huizinga. Het spelbeeld veranderde er niet veel door. Deto bleef dominant en Buitenpost kon voorin geen vuist maken. Degenaar had zijn vizier niet scherp staan. Eerst schoot de spits van Deto over en even later miste hij voor alleen voor Van der Meulen. Ook verdediger Knol had pech. Een afstandsschot ging maar net naast. In het restant van het duel bleef Deto heel slordig omgaan met de kansen die de ploeg kreeg. Buitenpost snakte naar het eindsignaal, maar kreeg gesteund door het publiek nog een paar mogelijkheden in de slotfase. De gelijkmaker viel niet. In blessuretijd schoot middenvelder Coplan Soumaoro nog op de lat. Het bleef deze middag bij dat ene vroege doelpunt.

Complimenten voor Jort van der Meulen
Trainer Brouwer, die aan het eind van dit seizoen afzwaait, gaf toe dat Buitenpost kansloos was en Deto veel beter. “Maar ze laten ons leven en zolang het 0-1 is, kan het ook 1-1 worden als de bal eens goed valt. We zijn echt te weinig in hun strafschopgebied geweest. Dat is hun verdienste. Wij hadden de kracht ook niet voor een slotoffensief. Er moesten een paar spelers invallen die in weken niet hebben gevoetbald. We zeggen altijd: ‘er staat nog steeds een goede ploeg’. Maar ondertussen hebben we zoveel kwaliteit ingeleverd, we misten vandaag te veel spelers. Dat is gewoon de realiteit.” Brouwer roemt altijd het collectief, maar pikte er vandaag één speler uit die hij complimenteerde: Jort van der Meulen. Hij had de opdracht gekregen om de gevaarlijkste man bij Deto, Coplan Soumaoro, uit te schakelen. “Dat is een heel mooie opdracht, een wedstrijd in een wedstrijd. Ik vind dat Jort het geweldig heeft gedaan. Hij was bij ons de beste. Daar kan ik van genieten. Zijn eerste basisplaats en dan doet hij het zo goed tegen hun beste voetballer.” Zaterdag is de laatste wedstrijd voor de winterstop. Dan speelt Buitenpost een uitwedstrijd in Apeldoorn.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Bernd Douma, Mark Huizinga (46. Frits Veenema), Youri Sletering, Jort van der Meulen, Robin Huisman de Jong, Jorrit Terpstra (80. Durk de Haan), Bas Verbree, Joran Olijve (69. Rik Weening), Rolf Dijk (69. Mike Visser)

Scoreverloop: 5. Kai Wesseling 0-1
Gele kaart: Kevin van der Meulen, Youri Sletering (Buitenpost), Mert Baglar, Tim Pothast, Sten Knol (Deto)

Pupil van de week: Noa Lynn van Kammen (JO11-2)