Buitenpost – Drachtster Boys 1

Buitenpost schakelt Drachtster Boys in bekerthriller uit

Het venijn zat in de staart van het bekerduel dinsdagavond tussen Buitenpost en Drachtster Boys. De gasten scoorden in de eerste helft twee keer. De kansen voor Buitenpost op de volgende ronde leken tot tien minuten voor het einde verkeken. Toen kopte Rudmer Loonstra raak en wist Joran Olijve in blessuretijd de gelijkmaker binnen te schieten. In de daaropvolgende strafschoppenserie maakte Buitenpost geen fout en ging het voor Drachtsters drie keer mis. “We zijn door de oog van de naald gekropen”, concludeerde Buitenpost-trainer Jasper Bouma. Zo overwintert de hoofdklasser in het bekertoernooi. “Dit is wel een mentale opsteker voor ons. We hebben namelijk al veel tegenslagen gehad dit seizoen. Het zit nu een keer mee en dat mag ook wel eens.”

Slap
De Blauwkes begonnen slap aan de bekerwedstrijd. Al na zeven minuten keken ze tegen een achterstand aan toen doelman Kevin van der Meulen zich op een vrije trap van Ard Veenhof verkeek. Het team van trainer Luitzen Nijboer kreeg daarop nog twee kansen om de score verder op te voeren. Pas na een kwartier lukte het Buitenpost iets meer grip op de wedstrijd te krijgen, die sterk beïnvloed werd door de harde, gure wind op Sportpark De Swadde. Rik Weening was twee keer gevaarlijk. Eerst schoot hij uit een moeilijke hoek verrassend op doel, de keeper moest met één hand redding brengen, vervolgens maaide hij in kansrijke positie over de bal. Niet onverdiend kwam Drachtster Boys acht minuten voor rust op 2-0 door een doelpunt van topschutter Rob Schokker.

Definitief beslissen
Met de wind mee kon Buitenpost in de tweede helft meer druk zetten, al was het vertoonde spel aan beide kanten ronduit slecht. Er kwamen mogelijkheden voor Weening, Rudmer Loonstra en Jelmer Vos. Ook Drachtster Boys was gevaarlijk met een afstandsschot. Naarmate het duel vorderde, ging de thuisploeg meer risico nemen op zoek naar de aansluitingstreffer. Joran Olijve en Rolf Dijk hadden echter geen geluk bij de afronding. Buitenpost-trainer Jasper Bouma probeerde met aanvallende impulsen iets af te dwingen, maar door de ruimte die achterin werd weggegeven, kreeg Drachtster Boys de gelegenheid het duel definitief te beslissen. Zo ging een bal net naast en schoot Robin Zuidema op de lat. Na die misser was het aan de andere kant raak. Uit een vrije trap van Robin Huisman de Jong kopte Rudmer Loonstra knap raak.

Alles of niets
Met nog acht minuten te spelen speelde Buitenpost alles of niets. En opnieuw weigerde Drachtster Boys de trekker over te halen. Uiteindelijk was het in de derde minuut van de blessuretijd dat Dijk het strafschopgebied binnen trok, de bal voorgaf op Olijve die beheerst de gelijkmaker binnen schoot. “Dat in de dying seconds de 2-2 binnenvalt is lekker, maar ik vond het niet terecht en tegen de verhouding in”, was de eerlijke reactie van Bouma.

Mokerslag
De spelers van Buitenpost begonnen door deze opsteker met een mentale voorsprong aan de penaltyreeks. De spelers van Drachtster Boys lagen daarentegen door de mokerslag uitgeteld op de grond. De eerste penalty van de gasten ging dan ook direct mis. Robin Zuidema raakte de lat. Namens Buitenpost schoot Robin Huisman de Jong onberispelijk binnen. Saïd Hassan zag dat Buitenpost-doelman Kevin van der Meulen zijn goed ingeschoten strafschop knap pakte. Joran Olijve bleef vervolgens koel en doeltreffend, waarna Dave Boonstra de derde penalty voor de Drachtsters wel benutte. Rudmer Loonstra had ook geen moeite raak te schieten. Ard Veenhof mocht de vierde voor Drachtster Boys niet missen, maar deed dat wel door de lat te raken. En zo vierde Buitenpost een bescheiden feestje.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Danny Boersma (62. Mark Huizinga), Jelmer Vos, Robin Huisman de Jong, Wim de Vries (74. Halbe Elsenga), Berend Schootstra, Joran Olijve, Willem de Boer, Rolf Dijk, Rik Weening (62. Aaron Boekhout), Rudmer Loonstra
Opstelling Drachtster Boys: Emile Peters, Dennis Hoekstra, Rick Schuring, Saïd Hassan, Ard Veenhof, Sicco Bouwer (59. Dave Boonstra), Robin Zuidema, Marco Haitjema, Peter Reinders, Thom Zwart, Rob Schokker

Scoreverloop: 7. Ard Veenhof 0-1, 37. Rob Schokker 0-2, 82. Rudmer Loonstra 1-2, 90+3. Joran Olijve 2-2. Buitenpost w.n.s. (3-1)
Gele kaart: Joran Olijve (Buitenpost), Ard Veenhof (Drachtster Boys)