Buitenpost – Eemdijk

Pijnlijke nederlaag voor Buitenpost tegen Eemdijk

Hekkensluiter VV Buitenpost moest het zaterdag opnemen tegen koploper VV Eemdijk uit Bunschoten-Spakenburg. Van niveauverschil bleek echter geen sprake te zijn. De thuisploeg had kunnen winnen, maar stond na afloop met lege handen. Een wereldgoal van Mark Huizinga en een prachtig doelpunt van Rolf Dijk waren niet voldoende. Eemdijk kreeg een penalty cadeau in de eerste helft, scoorde in de tweede helft via een van richting veranderd schot en maakte de winnende treffer uit wederom een strafschop. Bovendien pakten de concurrenten punten waardoor de Blauwkes nu stijf onderaan staan. “Ik hoop dat de gifbeker nu eens een keer leeg is”, zei Buitenpost-trainer Jasper Bouma.

Folkert van Dongera
De wedstrijd werd geopend door pupil van de week Jurre Broersma. Buitenpost trad aan zonder de geblesseerden Rob Dijkstra, Jorrit Terpstra en Joost Jesse Visser en de zieke Jelmer Vos. De volledig fitte Folkert van Dongera zat voor het eerst op de bank nadat hij in de zomer van 2018 zijn kruisbanden had afgescheurd.

Wereldgoal
Buitenpost kende een superstart. In de vijfde minuut bedacht Mark Huizinga om vanaf de eigen helft op doel te schieten. De bal ging bijna 60 meter door de lucht en sloeg achter de verraste Eemdijker keeper tegen de touwen: een wereldgoal. Direct daarop kon de thuisploeg de score verdubbelen, maar de bal werd van de lijn gehaald. Aan de andere kant tikte Robin Huisman de Jong een bal tot corner, waarna de spits van Eemdijk over zijn voet viel. Te wild, was het oordeel van de verder prima leidende scheidsrechter Preston Henshuijs. Hij wees daarom naar de stip. Het cadeautje was wel aan Bas Buimer besteed, al zat doelman Kevin van der Meulen er dichtbij: 1-1.

Plaag voor defensie
Buitenpost ging door met goed voetballen en de bezoekers, die met vijf verdedigers speelden, konden op een gevaarlijk afstandsschot na geen kansen creëren. Eemdijk had het moeilijk met de uitbraken van de Blauwkes, vooral Rolf Dijk was een plaag voor de defensie. Net voor rust kwam Buitenpost verdiend op voorsprong. Een mooie pass van Rudmer Loonstra werd prachtig afgemaakt door Dijk. Ook Halbe Elsenga kreeg nog een goede mogelijkheid, maar hij kon vrijstaand in de zestien net niet bij de bal.

Rode kaart
In de tweede helft waren er direct twee kansen voor Loonstra en Dijk. Een tegenvaller was het snel uitvallen van aanvoerder Berend Schootstra. Hij werd vervangen door Rik Weening. Na tien minuten schoot Joran Olijve op de lat. Het lukte Loonstra vervolgens niet de rebound te benutten. De 3-1 hing in de lucht. In een counter werd Dijk op weg naar het doel gehaakt door verdediger Jordie Huijgen. De Amsterdammer leidsman kon niet anders dan de rode kaart trekken. Tegen tien man verloor Buitenpost de grip op de wedstrijd. De ploeg kreeg het vooral moeilijk toen Eemdijk de lange spits Armend Selimi inbracht en opportunistisch ging spelen. Zo moest Wim de Vries op de doellijn handelend optreden om een doelpunt te voorkomen. Buitenpost kreeg wel meer ruimte waar Dijk bijna van profiteerde. Zijn schot ging via de keeper over.

Noodlot
Twintig minuten voor tijd sloeg het noodlot toe. Eemdijker Buimer produceerde een afstandsschot die van richting werd veranderd en zo Van der Meulen kansloos liet: 2-2. Daarna was er een groot applaus van het publiek. Folkert van Dongera mocht zijn eerste officiële minuten maken in de hoofdmacht na anderhalf jaar van blessureleed en revalidatie. Loonstra kreeg vervolgens dé kans op de winnende treffer. Een meter voor een leeg doel kreeg hij de bal niet goed op zijn voet en schoot over. Met nog vijf minuten te spelen sloeg het noodlot nogmaals toe. Een doorgebroken speler van Eemdijk werd onreglementair gestuit door Van der Meulen: rode kaart en een strafschop. Zo kwam er met doelman Hessel Huisman een tweede debuterende speler in het veld. Huisman kon echter de penalty niet keren. Buimer noteerde zijn derde treffer.

Heel erg zuur
“Dit verlies is wel heel erg zuur”, reageerde trainer Bouma. “Vooraf waren we met elk resultaat tevreden geweest tegen de koploper, maar we hebben voldoende kansen gehad om te kunnen winnen. Ik vond het geen penalty in de eerste helft, dan zit het weer niet mee. Maar we lieten ons er niet door van de wijs brengen. Vanuit de omschakeling waren we steeds dreigend, vooral met Rolf Dijk. Het was een aderlating dat Berend Schootstra uitviel, maar we bleven op zoek gaan naar de winnende treffer. Cruciaal was dat Rudmer Loonstra niet de 3-2 maakte. En dan is het een gekke wedstrijd op het laatst. Een pijnlijke nederlaag.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Robin Huisman de Jong, Mark Huizinga, Danny Boersma, Willem de Boer (78. Folkert van Dongera), Berend Schootstra (53. Rik Weening), Halbe Elsenga (89. Hessel Huisman), Joran Olijve, Rolf Dijk, Rudmer Loonstra
Opstelling Eemdijk: Wouter Beukers, Zeger Beukers, Jan Pieter Hartog (53. Jan de Graaf), Klaas de Graaf, Freek van Belzen, Sjohn van Gulik, Jesper van Dalen (95. Klaas Bout), Rafik el Hamdi, Jordie Huijgen, Bas Buimer, Michel Goossensen (64. Armend Selimi)

Scoreverloop: 5. Mark Huizinga 1-0, 19. Bas Buimer 1-1, 39. Rolf Dijk 2-1, 68. Buimer 2-2, 90. Buimer 2-3
Gele kaart: Robin Huisman de Jong, Wim de Vries, Joran Olijve (Buitenpost), Jan Pieter Hartog (Eemdijk)
Rode kaart: 60. Jordie Huijgen (Eemdijk), 85. Kevin van der Meulen (Buitenpost)

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.

• Wedstrijd: MASV - Buitenpost
  • Datum: 06-04-2024