Buitenpost – Longa ’30

Buitenpost schiet niks op met punt tegen Longa ‘30

Buitenpost had zaterdag op De Swadde willen winnen van directe concurrent Longa ’30 om uit de degradatiezorgen te komen. In een wedstrijd die meer spannend dan goed was, lukte het de Blauwkes echter niet om het net te vinden. Ook de tegenstander scoorde niet, zodat de brilstand op het scorebord bleef staan. “Teleurstellend, maar meer zat er niet in”, zei Buitenpost-coach Kevin Waalderbos berustend.

In het eerste half uur was Longa ’30 dreigender. De tegenstander uit Lichtenvoorde had een overwicht en creëerde de eerste kans. De bal ging via een verdediger over. Kian Visser probeerde het voor Buitenpost, maar schoot recht in de handen van de keeper. Vervolgens was de Gelderse ploeg gevaarlijk uit een serie corners. Doelman Kevin van der Meulen moest daarbij één keer gestrekt gaan om een doelpunt te voorkomen. Na ruim twintig minuten was er een schot op doel. Van der Meulen kreeg de zwabberbal niet onder controle en in de rebound werd hij gepasseerd door spits Thomas Kerperien, maar die stond buitenspel. In het laatste kwartier van de eerste helft kwam Buitenpost beter in het spel. De combinaties begonnen te lopen en het zestienmetergebied werd vaker opgezocht. Tot echte kansen kwam het niet. Aan de andere kant kreeg Longa ’30 nog twee mogelijkheden, maar was Van der Meulen attent.

Angst
Na de thee werd het spel er niet beter op. Buitenpost hanteerde vaker de lange bal, wat tot veelvuldig balverlies leidde en het spelbeeld rommelig werd. Longa ’30 kreeg na vijf minuten een prima mogelijkheid, maar het schot ging voorlangs. Daarna gebeurde er weinig voor beide doelen. De angst om te verliezen kroop in beide ploegen, waardoor er niet vol op de aanval werd gespeeld. Het lukte Buitenpost niet te profiteren van de ruimte die achter de verdediging lag. Longa ’30 kreeg net voor tijd nog één mogelijkheid, maar ook die bal ging naast. Na het laatste fluitsignaal zakten de spelers gedesillusioneerd naar de grond, wetende dat beide ploegen niets hadden aan de puntendeling.

‘Jammer’
“Longa is een degelijke ploeg. Ze voetballen vanuit de omschakeling, dat is lastig tegen te spelen. Zij maakten de eerste helft de betere keuzes en wij kwamen niet echt in de duels”, analyseerde trainer Waalderbos. “Wat in de tweede helft beter was, is dat we weinig weggaven. Er waren voor ons wel ruimtes, maar of die zagen we niet of er werden andere keuzes gemaakt en dat is jammer.” Volgende week speelt Buitenpost uit tegen VVOG Harderwijk en de week erop is de laatste competitiewedstrijd thuis tegen TVC ’28.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Bernd Douma, Ron Janzen, David Kazimier, Edwin Schaafsma, Noureddine Boutzamar, Bas Verbree (77. Willem de Boer), Sam Wormmeester (70. David Albert Villalta), Kian Visser, Rolf Dijk (70. Rik Weening)
Scoreverloop: –
Gele kaart: Kian Visser, Edwin Schaafsma (Buitenpost), Lowie te Dorsthorst (Longa ’30)

Pupil van de week: Jelmer Poortman (JO11-1)