Buitenpost – NSC Nijkerk

Emotionele overwinning Buitenpost op Nijkerk

Buitenpost heeft zaterdag in een open wedstrijd met 2-1 van NSC Nijkerk gewonnen. Op wilskracht werd in de slotfase de overwinning binnengehaald. Nadat Nijkerk de score had geopend in de tweede helft, maakte Max Huiskamp tien minuten later de gelijkmaker. Een paar minuten voor tijd produceerde Joran Olijve de winnende treffer in een beladen duel. De doelpunten en de winst werden door de spelers uitgebreid gevierd met de familie van de plotseling overleden teammanager Tjeerd Douma. “Met elkaar huilen en juichen op één dag. Achteraf een hele mooie middag en ik denk dat Tjeerd trots op ons is”, aldus assistent-trainer Jan Faber.

Het duel op sportpark De Swadde werd gestart door pupil van de week Marc Ploegsma. Daarna was er een indrukwekkende minuut stilte. Een in memoriam werd voorgelezen door voorzitter Paul Olijve. Het overlijden van de 52-jarige Tjeerd Douma afgelopen januari heeft veel impact op de vereniging. Ook in de eerste tien minuten was merkbaar dat de spelers moeite hadden zich te focussen. “We speelden verkrampt”, aldus Faber. Bij Buitenpost ontbraken tien selectiespelers waaronder Bernd Douma, Tjeerds zoon. Nijkerk nam het heft in handen en brak een paar keer gevaarlijk door en keeper Kevin van der Meulen moest al snel tot het uiterste gaan om een doelpunt te voorkomen. Met name Dean Lourensz en Mohammed Ajiach, die constant werden gevoed door Kevin van Essen, waren een plaag voor de Buitenposter defensie. Na de beginfase knokte Buitenpost zich beter in de wedstrijd. Dat leverde een paar halve kansen op. Net voor rust redde Van der Meulen zijn ploeg opnieuw. Nijkerk drong aan, maar wist niet te scoren.

Uitblinker
Na de thee kwamen Joran Olijve en Aleksandar Radenkovic in het veld voor de geblesseerde Mark van der Meer en Jorn Jongsma. “In de rust hebben we het omgezet en zijn we net als Nijkerk met vier middenvelders gaan spelen. Dat gecombineerd met de inzet en de wilskracht van de jongens heeft ervoor gezorgd dat we het resultaat naar onze hand konden zetten.” Buitenpost ging inderdaad beter voetballen. Olijve gaf een hoge bal die over de keeper op de lat belandde. Daarna moest Van der Meulen zich opnieuw onderscheiden. “Kevin heeft ons op de been gehouden en David Kazimier was alweer een uitblinker.” De doelman moest even later toch de bal uit het net halen. Na een aanval over meerdere schijven was Ajiach het eindstation. Buitenpost liet zich niet uit het veld slaan na deze achterstand. Faber: “Dit gaat ons niet gebeuren. Deze moeten we voor Tjeerd over de streep trekken. Dat hoorde je ze in het veld zeggen.” Het antwoord kwam tien minuten later. Willem de Boer gaf hard en strak voor en Max Huiskamp knalde raak. Vervolgens was er een kans voor Olijve van afstand en was Van der Meulen weer belangrijk.

Overwinning vieren
Zes minuten voor tijd werd Wim de Vries vervangen door debutant Niels Wiersma. Hij liet zich meteen gelden met een stevige tackle. Dat leverde hem een gele kaart op. Beide teams oogden moegestreden, ook door het zware veld, maar Buitenpost gaf in de slotfase nog een paar keer gas. Net voor tijd kwam de bal bij Radenkovic die in één keer Olijve vrij voor de keeper zette. Vanuit een moeilijke positie wist hij toch de Nijkerker doelman te passeren. In de laatste minuut mocht Martijn Douma, oomzegger van Tjeerd, nog meedoen. “Alsof het zo had moeten zijn. Aan de kant waar Bernd en de familie staat vallen de doelpunten en kunnen we de overwinning vieren en Martijn die nog kan invallen. Alsof Tjeerd dit zo heeft geregeld, zo voelt het.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries (84. Niels Wiersma), Wessel van der Galiën, Mark Huizinga, Durk de Haan, Max Huiskamp, David Kazimier, Willem de Boer (90. Martijn Douma), Mark van der Meer (46. Joran Olijve), Rob Schokker, Jorn Jongsma (46. Aleksandar Radenkovic)

Scoreverloop: 52. Mohammed Ajiach 0-1, 64. Max Huiskamp 1-1, 87. Joran Olijve 2-1
Gele kaart: Niels Wiersma (Buitenpost), Kevin van Essen (Nijkerk)

Foto’s: Orange Pictures