Buitenpost – ONS Sneek

Buitenpost wint Friese derby van ONS Sneek

De Friese derby in de hoofdklasse was zaterdag een prooi voor VV Buitenpost. De Blauwkes wonnen met 2-0 van ONS Sneek. De wedstrijd op De Swadde was lange tijd in evenwicht, totdat Rolf Dijk in de tweede helft de ban brak met een mooi doelpunt. Robin Huisman de Jong verdubbelde daarna de score vanaf de penaltystip. “Verdiende winst. Wij maken de goals”, aldus Buitenpost-trainer Jasper Bouma.

Aanvallend onmachtig
Pupil van de week Nick Douma opende de eerste thuiswedstrijd van Buitenpost van het nieuwe seizoen. Beide teams gingen daarna voorzichtig van start, zoekende naar openingen in de hechte verdedigingen. Verder dan een speldenprikje van Danny Boersma uit een hoekschop, kwam de thuisploeg in de openingsfase niet. Na een kwartier spelen was het duidelijk dat scheidsrechter Meilink de regels zeer strikt hanteerde. Hij gaf direct geel voor kleine vergrijpen van Bernd Douma (Buitenpost) en Tom Arissen (ONS). Later volgden nog meer prenten. Dezelfde Douma kreeg een kans uit een vrije trap, maar hij kopte in de handen van de Sneker keeper. Erolind Derguti was vijf minuten voor de thee dichtbij een treffer. Zijn schot miste kracht en precisie zodat doelman Justin van der Dam redding kon brengen. Ook Rolf Dijk kwam nog in scoringspositie, maar hij schoot via de keeper in het zijnet. Beide teams leden in de eerste helft veelvuldig balverlies en bleken aanvallend onmachtig. De 0-0 ruststand was dan ook terecht.

Penalty en rode kaart
ONS kwam beter uit de kleedkamer dan de thuisploeg, al leverde het veldoverwicht van de Snekers geen noemenswaardige kansen op. Na tien minuten ging Rik Weening ervan door aan de rechterkant. Met een gelukje kreeg hij de bal in de kluts mee en gaf een strakke voorzet. Tussen twee verdedigers in schoot Rolf Dijk knap diagonaal raak. Tien minuten later ging Derguti op avontuur en sneed slim voor verdediger Jordy den Hoedt langs. Die raakte hem op de rand van het strafschopgebied waarna de Buitenposter neerging. De leidsman wees gedecideerd naar de stip. Aanvoerder Robin Huisman de Jong ging achter de bal staan en liet het vele publiek voor de tweede keer juichen. Een kwartier voor tijd moest ONS met tien man verder na een tweede gele kaart voor Arissen. Het team van trainer Jan Vlap probeerde er nog een offensief uit te persen, maar echt gevaarlijk werden ze niet meer. Zo trok Buitenpost aan het langste eind in een niet sprankelende derby.

Vertrouwen
“Een mooie teamprestatie, want we doen het met z’n allen”, zei coach Jasper Bouma na afloop. “Compact voetballen en in de omschakeling je momenten pakken en de kansen benutten. Dat hebben we gedaan met twee goals en dat is lekker. Dit geeft vertrouwen en zo hou je de schwung en het plezier erin. Laat Flevo Boys maar komen!” Zaterdag speelt Buitenpost opnieuw een thuiswedstrijd. Dan is de ploeg uit Emmeloord de tegenstander.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Halbe Elsenga, Bernd Douma, Robin Huisman de Jong, Durk de Haan, Halbe Elsenga, Danny Boersma, Willem de Boer, Jorrit Terpstra (78. Wim de Vries), Rik Weening (70. Joran Olijve), Erolind Derguti, Rolf Dijk
Opstelling ONS Sneek: Justin van der Dam, Jordy den Hoedt, Patrick van der Veen, Gabriël Fernando, Rick Boyer, Han van Dijk, Tom Arissen, Mark Westra, Max de Boom (77. Nick Kleen), Ruendel Martina (64. Rico Cordes), Kevin Mennega (86. Glenn Buma)

Scoreverloop: 55. Rolf Dijk 1-0, 68. Robin Huisman de Jong 2-0
Gele kaart: Bernd Douma, Danny Boersma, Robin Huisman De Jong, Jorrit Terpstra  (Buitenpost), Jordy den Hoedt, Gabriël Fernando (ONS Sneek)