Buitenpost – RKAV Volendam

Buitenpost zakt weg in tweede helft en verliest van Volendam

Buitenpost ging zaterdag thuis met 3-0 onderuit tegen RKAV Volendam. In de eerste helft hadden de Blauwkes op voorsprong moeten komen, maar verzuimden ze te scoren. In de tweede helft namen de Volendammers het heft in handen en wisten ze driemaal het net te vinden.

Buitenpost startte met Mark van der Meer, terug van een schouderblessure, Folkert van Dongera op het middenveld als vervanger van de zieke Max Huiskamp en Durk de Haan voor Josha Ottens. De eerste tien minuten was voor de Volendammers die gemakkelijk voetbalden. Daarna kwam Buitenpost beter in de wedstrijd. Het publiek zagen twee ploegen die elkaar in evenwicht hielden. Na ruim een half uur was de eerste mogelijkheid voor de bezoekers, maar het schot van Daan Ibrahim ging recht op doelman Kevin van der Meulen af die de bal gemakkelijk kon pakken. Vijf minuten voor rust moest Rolf Dijk geblesseerd het veld verlaten. Hij werd vervangen door Jorn Jongsma. Direct daarop kreeg Mark van der Meer een grote kans op de 1-0, maar de Volendammer keeper redde met zijn voet. Nog geen minuut later kwam Jongsma, koud in het veld, ook alleen voor doelman Rick Heuvel, maar opnieuw bracht hij met zijn voet knap redding. Zo gingen de teams met een 0-0 tussenstand de kleedkamer in.

Er knapte iets
In de tweede helft was er een ander Volendam te zien. Opeens kregen ze grip op het middenveld en hielden ze de bal in de ploeg. Het veldoverwicht betaalde zich na een uur uit met de 0-1 door Daan van Baarsen. Daarna knapte er iets bij Buitenpost en was het goed zichtbaar dat de tegenstander voetballend beter was. Ruim vijf minuten later ging het mis in de verdediging en stond de 0-2 van Stan Veerman op het scorebord. Een vierdubbele wissel door trainer Willem Brouwer bracht geen verandering in het spelbeeld. Volendam bleef de betere ploeg en Buitenpost kwam niet verder dan wat speldenprikjes. Net voor tijd bepaalde Marco Speijk de eindstand op 0-3.

Onverklaarbaar
“Het was een wedstrijd met twee gezichten. De eerste helft hebben we het goed gedaan met twee goede kansen net voor rust. Als je daar één van maakt wordt de tweede helft natuurlijk heel anders”, zei Buitenpost-coach Brouwer. “Na de 1-0 van Volendam leek het net alsof onze energie op was. Het was onsamenhangend. Onverklaarbaar. De laatste weken hadden we het laatste half uur juist energie over.” Een terechte nederlaag concludeerde Brouwer. Volgende week speelt Buitenpost uit in Emmeloord tegen Flevo Boys. Deze ploeg heeft net de Blauwkes tien punten uit zeven wedstrijden.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Danny Boersma (70. Bernd Douma), Mark Huizinga, Durk de Haan, Wessel van der Galiën (70. Halbe Elsenga), Willem de Boer, Folkert van Dongera (70. David Kazimier), Mark van der Meer (70. Josha Ottens) Rolf Dijk (39. Jorn Jongsma), Rob Schokker

Scoreverloop: 59. Daan van Baarsen 0-1, 66. Stan Veerman 0-2, 85. Marco Speijk 0-3
Gele kaart: –

Pupil van de week: Brent Reitsema