Buitenpost – Staphorst

Staphorst te sterk voor Buitenpost

Buitenpost was zaterdag niet bij machte het Staphorst echt lastig te maken. De hele wedstrijd domineerden de gasten op Sportpark De Swadde. Hoewel Buitenpost veel strijd leverde en tot het eind bleef vechten voor een goed resultaat, gaf de kwaliteit van de nummer twee op de ranglijst de doorslag. Wat niet meehielp is dat de Blauwkes al na twee minuten spelen tegen een achterstand aankeken. De titelkandidaat won uiteindelijk verdiend met 0-2. Omdat de concurrenten van Buitenpost ook niet wisten te winnen, blijft het gat tot de bovenste nacompetitieplek twee punten.

Eerste aanval raak
Buitenpost trad aan zonder de geschorste Jorrit Terpstra. Jelmer Vos, die terugkomt van een blessure, zat op de bank. De 17-jarige Willem de Boer maakte zijn basisdebuut. Ook Halbe Elsenga had een basisplaats afgedwongen na zijn sterke invalbeurt in de wedstrijd tegen WHC. Nadat pupil van de week Christine Postma raak had geschoten, ging de bezoekende ploeg direct op zoek naar een doelpunt. De eerste aanval van Staphorst was meteen raak. Buitenpost-doelman Kevin van der Meulen had geen antwoord op een bekeken schuiver van Mike Reuvers. Zo stond er na twee minuten spelen al 0-1 op het scorebord. Het team kreeg daarop nog twee uitgelezen kansen om de score te verdubbelen, maar was slordig in de afwerking.

Onderkant lat
Na een stormachtige kwartier kreeg Buitenpost meer vat op de tegenstander. Staphorst bleef een veldoverwicht houden, gemakkelijk combineren en meer onderlinge duels winnen, maar de aanvalsgolven droogden op. Pas een minuut voor rust kreeg Buitenpost de eerste kans van de wedstrijd. Rik Weening werd onderuit gelopen door Marlon Luchtenberg, die daarvoor geel kreeg van de uitstekende arbiter Aafouallah uit Eindhoven. Robin Huisman de Jong ging vervolgens achter de bal staan. Zijn mooie vrije trap belandde op de onderkant van de lat. De bal spatte vervolgens het veld weer in waar de Staphorster verdediging kon opruimen.

Uitstekende reddingen
Na de thee kwam Jelmer Vos in het veld voor Weening. Omdat er nog maar één doelpunt was gevallen, bleef de thuisclub lang geloven in een goede afloop. Ook omdat Van der Meulen een aantal fraaie reddingen in huis had, bleef de teller voor Staphorst op één staan. Buitenpost kreeg een mogelijkheid via een vrije trap van Huisman de Jong, maar de koppers gingen net onder de bal door. Met nog twintig minuten spelen kwam de verdiende tweede goal voor Staphorst. Een lange vrije trap werd door Pim de Jonge binnengeknikt. Halbe Elsenga kon vervolgens iets terugdoen na goed voorbereidend werk van Rolf Dijk, maar zijn schot mislukte. Van der Meulen voorkwam vervolgens dat de bezoekers konden uitlopen naar 0-3. Zo eindigde de wedstrijd in 0-2 en breken er nog drie spannende weken aan voor de Blauwkes.

‘Handhaving gaat lukken’
Buitenpost-trainer René van der Weij noemde de nederlaag tegen het degelijke Staphorst terecht. De vroege achterstand gooide echter roet in het eten voor de Blauwkes. “We gaven de rechtsbuiten te veel ruimte waardoor hij kan uithalen. Heel ongelukkig stuitte de bal op voor Kevin en zo stonden we na twee minuten al achter, dat wil je juist niet”, aldus Van der Weij. “We creëerden niet veel op de vrije trap van Robin na. Op het moment dat we in de tweede helft een spits erbij wilden gooien om opportunistisch te gaan spelen, valt de 2-0 uit een dood spelmoment en dan is het gebeurd.” De coach was tevreden dat zijn ploeg zich goed heeft hersteld na de nederlaag tegen WHC. “Ik vind dat we het goed hebben opgepakt, ik heb goeie dingen gezien en we hebben keihard gewerkt. Ik heb er vertrouwen in dat handhaving ons gaat lukken, zeker na zaterdag.”

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Aaron Boekhout (72. Joran Olijve), Joost Jesse Visser, Willem de Boer (75. Durk de Haan), Wim de Vries, Rolf Dijk, Robin Huisman de Jong, Rob Dijkstra, Halbe Elsenga, Rudmer Loonstra, Rik Weening (46. Jelmer Vos)
Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Thijs Gerlofs, Mark Veldmate, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer (63. Martijn Brakke), Marlon Luchtenberg, Pim de Jonge, Mark Schra, Pascal Mulder, Mike Reuvers, Ferdi ter Avest

Scoreverloop: 2. Mike Reuvers 0-1, 70. Pim de Jonge 0-2
Gele kaart: Aaron Boekhout, Halbe Elsenga (Buitenpost), Marlon Luchtenberg (Staphorst)
Toeschouwers: 450

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.