Buitenpost – Stevo

Buitenpost wint eerste nacompetitiewedstrijd van STEVO

VV Buitenpost won zaterdag met 3-0 van het Overijsselse STEVO in de eerste ronde van de nacompetitie. David Albert Villalta scoorde in de eerste helft, Kian Visser en Rik Weening waren na rust trefzeker. Door de overwinning mag Buitenpost woensdag naar Amsterdam om het op te nemen tegen DVVA in de strijd om lijfsbehoud in de vierde divisie.

Een handjevol supporters was nog onderweg naar de tribune toen Sam Wormmeester op de grond lag in het strafschopgebied van STEVO. Na een knappe actie leek hij te worden neergehaald, maar scheidsrechter Van der Velden weigerde een penalty toe te kennen. Het bleek een voorbode voor de eerste fase van de wedstrijd, waarin Buitenpost heer en meester was. Na 9 minuten was Bas Verbree het eindstation van een flitsende aanval. Zijn poging stuitte op STEVO-keeper Bas Beernink.

David Albert Villalta is al weken in vorm en profiteerde na een kwartier van een slippertje in de defensie van de bezoekers. Oog in oog met de keeper bleef hij rustig en zette de 1-0 op het scorebord. Na zijn treffer bleef Buitenpost gevaarlijk, maar kansen van onder meer Kian Visser en Rik Weening bleven onbenut. Hierdoor was de ruststand 1-0 en had STEVO, dat weinig in te brengen had in de eerste helft, nog alle kans om de wedstrijd om te draaien.

Rollen omgedraaid

Na rust leken ze dat ook te doen en zetten ze Buitenpost met de rug tegen de muur. Twintig minuten lang lag het initiatief bij de ploeg uit Geesteren, maar scoren lukte niet. De veilige handen van Kevin van der Meulen waren telkens het eindstation van de hachelijke situaties voor het doel. Ook de lat bracht redding op een snoeiharde pegel uit de tweede lijn van Hugo Weerink. Sam Wormmeester leek in deze fase een keer te kunnen ontsnappen, maar de counter werd voorkomen door Sepp Nijland ten koste van een gele kaart. Vlak daarna moest Bas Verbree het veld verlaten na een lelijke botsing met een tegenstander, die ook moest worden gewisseld. Youri Sletering kwam binnen de lijnen.

Buitenpost herpakt zich

Langzaam maar zeker kreeg Buitenpost weer controle over de wedstrijd. Durk de Haan leek in minuut 74 direct te scoren uit een hoekschop, maar keeper Beernink kreeg er nog net een vinger tegenaan en tikte de bal over. Twee minuten later was Kian Visser gevaarlijk met een kopbal, maar niet trefzeker. Nog niet.

Vlak daarna stond hij op aangeven van Jarno Westerhof vrij voor de keeper. Een koud kunstje voor Visser, die de bevrijdende 2-0 binnenschoot. Daarna kwam de overwinning niet meer in gevaar. Een paar seconden voor tijd werd het zelfs nog 3-0. Invaller Dennis Zuidema won zijn kopduel, waarna de bal uiteindelijk bij Rik Weening belandde. Hij schoot knap binnen en bekroonde zijn goede spel met een doelpunt.

Vol energie naar Amsterdam

“De eerste horde is genomen”, zei Buitenpost-trainer Kevin Waalderbos na afloop. “Uiteindelijk zal niemand ontkennen dat dit een terechte overwinning is, maar vlak na rust lag het momentum duidelijk bij STEVO. Dat had anders kunnen lopen.”

Woensdag mag Buitenpost naar Amsterdam om het op te nemen tegen DVVA, dat 2e werd in de 1e klasse B. “We spelen al een paar weken wedstrijden waarin we hoe dan ook een resultaat moeten boeken. Vorige week tegen TVC was dat zo, net als uit bij VVOG, toen we een geweldige wedstrijd op de mat legden. We hebben er allemaal zin in en de energie is nog lang niet op. Woensdag staat er een strijdend Buitenpost in Amsterdam, dat weet ik zeker.”

De aftrap op sportpark Drieburg is om 20:00. De winnaar speelt op 8 juni de finale van de nacompetitie.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Edwin Schaafsma, Ron Janzen, David Kazimier, David Albert Villalta (88. Dennis Zuidema), Durk de Haan, Bas Verbree (71. Youri Sletering), Rik Weening, Kian Visser, Sam Wormmeester (77. Jarno Westerhof)

Scoreverloop: 1-0 David Albert Villalta (14), 2-0 Kian Visser (77), 3-0 Rik Weening (90)

Gele kaarten: David Kazimier, Kian Visser, Rik Weening, Thomas Hilberink (STEVO), Sepp Nijland (STEVO)

Pupil van de week: Neomie Talsma