Buitenpost – Urk

Buitenpost met 10 man hard onderuit tegen Urk

VV Buitenpost speelde zaterdag na een rode kaart ruim een uur met 10 man tegen SV Urk. In ondertal gingen de Blauwkes hard onderuit, het werd maar liefst 0-8. Tijdens de pijnlijke middag werden vrijwel alle doelpogingen van de Urkers omgezet in een doelpunt. Ondanks een aantal goede mogelijkheden zat een eretreffer voor de Blauwkes er niet in. Na afloop was de scheidsrechter, die een grote stempel op de wedstrijd drukte, de meest besproken persoon.

Strafschop
Aanvoerder Berend Schootstra was hersteld van een blessure en nam op het middenveld de plaats in van Willem de Boer. Nadat pupil van de week Jorn Turkstra raak had geschoten, begon Urk het sterkst aan de wedstrijd. Uit een hoekschop waren de gasten direct dreigend. Dat scheidsrechter Gert Keijl niet bepaald op de hand van Buitenpost was, bleek na negen minuten spelen. Jelmer Vos liet de bal van zich afpakken en haakte de lepe aanvaller William de Boer op de rand van het strafschopgebied. De leidsman wees ondanks protesten van de thuisploeg naar de strafschopstip. Vos kreeg daarop geel wegens commentaar op de leiding. Riekelt-Jan Brands maakte geen fout vanaf 11 meter: 0-1. Dat de scheidsrechter geen tegenspraak duldde, merkte Danny Boersma. Ook hij kreeg geel voorgeschoteld. Na een kwartier was het bijna 0-2 na weer een slippertje achterin bij Buitenpost. In een reflex kon doelman Kevin van der Meulen nog net een voet tegen de bal zetten. Daarna was het wel raak voor de Urkers. Van der Meulen was kansloos op een weergaloze vrije trap van William de Boer. De volgende gele kaart was voor Rolf Dijk die iets zei wat de scheidsrechter niet beviel.

Tweede gele kaart
In minuut 25 beging Boersma een overtreding op plaaggeest De Boer, waarvoor Keijl floot. Tot verbazing van iedereen toverde hij onverbiddelijk een gele kaart tevoorschijn. De tweede voor de verdediger, waardoor hij het veld moest verlaten. “Ik vond het geen gele kaart, maar we riepen het over onszelf af”, aldus Buitenpost-trainer Jasper Bouma, daarmee duidend op de leidsman die zeer formeel met de regels omging. Urk, die de thuisploeg tot dan toe met veel pressie bijna niet over de middellijn liet komen, moest zichtbaar even wennen aan de nieuwe situatie op het veld. Buitenpost kreeg plotseling ruimte om te voetballen, wat leidde tot een grote kans voor Rob Dijkstra na een steekbal van Robin Huisman de Jong. Zijn doelpoging ging echter voorlangs. Net voor rust gooide Jan van Slooten het duel definitief in het slot. Een mooie voorzet rondde hij al even mooi met het hoofd af. De 0-3 was tevens de ruststand.

Frustraties
Na de onderbreking herstelde trainer Bouma de verdediging met het inbrengen van Wim de Vries voor aanvaller Rudmer Loonstra. De eerste kans was voor Dijk. Hij veroverde de bal en kwam alleen te staan voor de keeper. Zijn harde schot miste precisie en ging naast. Daarna zette Urk aan en werd Buitenpost op de pijnbank gelegd. Het werd 0-4 door opnieuw De Boer. De frustraties bij Buitenpost namen toe, toen een veelbelovende aanval van de Blauwkes door de assistent-scheidsrechter werd afgevlagd voor buitenspel, terwijl de bal afkomstig was van doelman Van der Meulen. Urk liet zich niet van de wijs brengen en ging door met scoren. Jelle de Boer tekende voor de vijfde treffer van zijn ploeg. Na een uur kreeg Dijk een grote kans om iets terug te doen, maar zijn kopbal ging langs de verkeerde kant van de paal. Urker William de Boer liet zien wel uitermate scherp te zijn en kopte uit een hoekschop raak. Invaller Willem de Boer was dichtbij een doelpunt voor Buitenpost, maar schoot in buitenspelpositie naast. Een kwartier voor tijd had Rik Weening, die ook was ingevallen, een prachtige actie in huis. Hij speelde drie tegenstanders uit, maar zijn doelpoging miste op een paar centimeter doel. De volgende kans voor Urk was wel weer raak. Jelle de Boer kopte de 0-7 binnen. Daarmee was de gifbeker voor Buitenpost nog niet leeg. Marinus Snoek zette met een fraaie vrije trap de eindstand 0-8 op het scorebord.

Domme ‘praatkaarten’
Bouma: “We hebben ons van de wijs laten brengen door de scheidsrechter en daar lieten we ons in meeslepen. We pakten een aantal domme ‘praatkaarten’. Daar moeten we lering uit trekken, daar kunnen we last van krijgen in de loop van het seizoen. We kwamen achter door een discutabele strafschop. Dan de rode kaart, die te maken had met dat we veel negativiteit opriepen bij de scheidsrechter. In de tweede helft speelden we te naïef, waardoor Urk steeds gevaarlijk kon worden in de omschakeling. We hebben een aantal mogelijkheden gehad op een goal. Jammer dat die uitbleef, maar een doelpunt van ons had niks afgedaan aan het eindresultaat van deze middag.” Volgende week heeft Buitenpost een vrije zaterdag. Op 26 oktober reizen de Blauwkes naar Amsterdam. Dan is ASV De Dijk de tegenstander, die evenals Buitenpost op vier punten staat.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Joost Jesse Visser, Robin Huisman de Jong, Mark Huizinga, Danny Boersma, Berend Schootstra , Jelmer Vos, Rob Dijkstra, Jorrit Terpstra (63. Willem de Boer), Rolf Dijk (63. Rik Weening), Rudmer Loonstra (46. Wim de Vries)
Opstelling Urk: Richard Strijker, Maarten Dijkhuizen, Klaas Kramer (59. Riekelt Nentjes), Jelle de Boer, Gerrit Tol, Bennie Dunnink, Jan van Slooten, Riekelt-Jan Brands, Johannes Schrijver (63. Marinus Snoek), Lucas Schraal (74. Klaas Romkes), William de Boer

Scoreverloop: 10. Riekelt-Jan Brands 0-1, 23. William de Boer 0-2, 38. Jan van Slooten 0-3, 53. William de Boer 0-4, 57. Jelle de Boer 0-5, 67. William de Boer 0-6, 79. Jelle de Boer 0-7, 86. Marinus Snoek 0-8
Gele kaart: Jelmer Vos, Rolf Dijk (Buitenpost)
Rode kaart: 25. Danny Boersma (2x geel)

Foto’s zijn van Hans Zwamborn. Kijk ook op www.kiepie.nl.