Buitenpost – VVOG Harderwijk

Buitenpost stunt tegen VVOG Harderwijk

Buitenpost versloeg zaterdag VVOG Harderwijk verrassend met 2-1 dankzij twee benutte penalty’s van Sam Wormmeester. Doelman Kevin van der Meulen had ook een hoofdrol, hij stopte een strafschop van de Harderwijkers. De gasten speelden de tweede helft met tien man na een rode kaart. Met de winst sluit Buitenpost een slechte reeks positief af en moet VVOG de wonden likken na het mislopen van het winterkampioenschap.

Buitenpost-coach Kevin Waalderbos moest vooraf puzzelen vanwege een flink uitgedunde selectie. Zo stonden middenvelders David Kazimier en Noureddine Boutzamar voor het eerst sinds lange tijd weer in de basis. Laatstgenoemde werd noodgedwongen centraal achterin opgesteld. Op voorhand een flinke kluif tegen de in uitwedstrijden nog ongeslagen VVOG met gemiddeld ruim vier goals per wedstrijd, dat bovendien Herbstmeister kon worden. Het klasseverschil was dankzij de strijdlust van Buitenpost nauwelijks waarneembaar. Vanaf de beginfase stroopten de Buitenposters de mouwen op, werd de tegenstander opgejaagd en zochten ze steeds snel de vrije mensen voorin. Er ontstond een boeiende wedstrijd waarin VVOG het lastig had op de gemaaide en prima bespeelde grasmat. Na bijna een kwartier kopte Kian Visser goed door op Bas Verbree die de keeper passeerde, maar hij stond buitenspel. Vervolgens was er een kans voor Kazimier. Zijn doelpoging ging ruim naast. Buitenposter doelman Kevin van der Meulen moest een goede aanval van VVOG onderbreken en kwam goed weg bij een klutssituatie vanuit een corner.

Penalty Buitenpost en VVOG
Na ruim een half uur spelen werd Sam Wormmeester fraai weggestuurd door David Albert Villalta. De aanvaller maakte een actie in het strafshopgebied waarna Jeffrey Snijders van VVOG na een sliding de bal met de hand wegsloeg: penalty. Wormmeester ging zelf achter de bal en schoot heel precies raak in de hoek van de doelman. Een paar minuten later kreeg VVOG een strafschop omdat Bernd Douma een spits onreglementair blokte. Keeper Van der Meulen voorkwam de gelijkmaker door de ingeschoten penalty van aanvoerder Snijders uitstekend te keren.

Weer op de stip
De tweede helft was nog maar net begonnen of de bal lag alweer op de stip. Visser lanceerde Wormmeester die op het moment dat hij oog in oog met de keeper wilde schieten werd vastgepakt door Bruce Lücke. Scheidsrechter Erik ter Brake gaf de verdediger rood en Wormmeester eiste de penalty wederom op. En opnieuw schoot de aanvaller raak: 2-0. Buitenpost kreeg vervolgens kansen om het duel definitief te beslissen, maar Bas Verbree, Visser en invaller Mike Visser hadden het vizier niet goed staan. In de laatste fase ging het inspiratieloze VVOG alsnog nadrukkelijk op zoek naar de aansluitingstreffer en was het niet te zien dat het team al geruime tijd met tien man speelde. Bij Buitenpost vloeide de krachten weg na knetterhard te hebben gewerkt. Van der Meulen tikte met zijn vingertoppen een bal over de lat maar was vijf minuten voor tijd kansloos toen Joshua Patrick na doorkoppen van dichtbij kon binnen schieten. De goal kwam uit het niets, maar bracht de spanning wel terug. Inclusief ruim vijf minuten blessuretijd was het nog lang billen knijpen voor Buitenpost, de winst kwam echter niet meer in gevaar.

Boost
“Van tevoren hadden we afgesproken compact te verdedigen en vanuit omschakeling proberen gevaarlijk te worden. Dat lukte aardig en daardoor kregen de jongen gedurende de wedstrijd meer vertrouwen. Het strijdplan werkte goed; VVOG heeft bijna geen kans gehad”, constateerde trainer Waalderbos na afloop tevreden vast. “Dit zijn geweldige wedstrijden die het team een boost geven.” Buitenpost gaat met een tevreden gevoel de winterstop in en komt met een achtste plaats terug in het linker rijtje. Op zaterdag 6 januari is om 16.30 uur de nieuwjaarsreceptie van VV Buitenpost. Zaterdag 20 januari wordt de competitie hervat met een uitwedstrijd in Haren om 16.15 uur tegen Be Quick 1887.

Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Jort van der Meulen, Bernd Douma, Noureddine Boutzamar, Youri Sletering, Willem de Boer, David Kazimier, Bas Verbree (74. Mike Visser), David Albert Villalta (82. Rolf Dijk), Sam Wormmeester (74. Jarno Westerhof), Kian Visser

Scoreverloop: 37. 1-0 Sam Wormmeester (p.), 48. 2-0 Wormmeester (p.), 85. 2-1 Joshua Patrick. Bijz.: 39. Jeffrey Snijders mist penalty

Gele kaart: Bernd Douma (Buitenpost), Joshua Patrick, Eliam Mbinga (VVOG)
Rode kaart: 47. Bruce Lücke (VVOG)