DWOW – Buitenpost

Buitenpost wint moeizaam van DWOW in de KNVB Beker

In de eerste voorronde van de TOTO KNVB Beker heeft VV Buitenpost VV DWOW uit Wieringerwerf uitgeschakeld. Het bekerduel eindigde in 2-5. Buitenposter doelpunten kwamen van Rik Weening, Erolind Derguti en Rolf Dijk scoorde een hattrick. De zege kwam moeizaam tot stand voor de Blauwkes. Pas in het slot van de wedstrijd, waarin David Kazimier debuteerde, werd het verschil gemaakt. In oktober treft Buitenpost thuis hoofdklasser Capelle in de tweede voorronde van de landelijke beker.

Waarschuwingen van trainer
Met zondag derdeklasser DWOW (Door Wilskracht Overwonnen) trof Buitenpost de laagst geklasseerde deelnemer van de voorronde. De Blauwkes begonnen nog goed aan de wedstrijd door vol druk te zetten, maar na de beginfase zakte het in. Ondanks alle waarschuwingen van trainer Jasper Bouma vooraf om de wedstrijd niet te gemakkelijk in te gaan, was het toch te slap, slordig en statisch. De tegenstander loerde op foutjes en kwam er steeds snel uit in de omschakeling. Na een kwartier spelen was de eerste grote kans voor DWOW. Met een katachtige redding voorkwam Kevin van der Meulen een treffer. Daarna liet nieuwkomer Erolind Derguti van zich horen voor Buitenpost. Zijn pogingen troffen echter geen doel. Aan het eind van de eerste helft kregen de Blauwkes een hele serie hoekschoppen. Uit een ervan, op slag van rust, wist Rik Weening met de voet te scoren. “Lekker. Zo gingen we goed de rust in”, aldus coach Bouma. “Daarin heb ik gezegd dat het tempo in de tweede helft omhoog moest en ze de vrije man moesten zien te vinden.”

Te aanvallend
In het tweede bedrijf kwam Rolf Dijk in het veld voor Willem de Boer. De spits liet zich direct vanaf de aftrap gelden. Zijn eerste schot op goal werd moeizaam verwerkt door de keeper en in de rebound schoot Derguti op de paal. In de volgende aanval ging Dijk alleen op avontuur en schoot onberispelijk binnen. Een minuut later kon het thuispubliek juichen. Buitenpost stond niet goed te verdedigen waarvan Remy Kluvers kon profiteren: 1-2. Het was voer voor DWOW om er weer een wedstrijd van te maken. Na een uur spelen mocht Buitenposter talent David Kazimier zijn officiële debuut maken. Buitenpost ging driftig op zoek naar een doelpunt. Die kwam er pas een kwartier voor het eind. Erolind Derguti was trefzeker. Daarmee was het nog lang niet gespeeld. Bouma: “We voetbalden te aanvallend waardoor organisatie op het middenveld niet meer goed stond. Zo kwamen we steeds in de omschakeling in de problemen. Balverlies op het middenveld leidde ook tot een ondertalsituatie waardoor zij de 2-3 konden maken.” DWOW’er Chris Kemmeren schoot tien minuten voor het eindsignaal de bal prachtig in de kruising.

Tomeloze energie
Ondersteund door het fanatieke thuispubliek was dit het sein voor DWOW om er nog een schepje bovenop te doen. Met tomeloze energie ging de ploeg op zoek naar de gelijkmaker, maar kreeg de deksel op de neus. Twee minuten voor tijd besliste Dijk de wedstrijd door de 2-4 te maken. Voor de statistieken noteerde Dijk in blessuretijd ook nog zijn derde treffer. Zo eindigde het duel in een geflatteerde 2-5.

Capelle, Genemuiden en ONS Sneek
Omdat Buitenpost de kwartfinale van de noordelijke districtsbeker afgelopen maart niet kon spelen vanwege de coronacrisis, mogen de Blauwkes, net als een aantal andere goed presterende clubs, meedoen aan het ‘grote’, landelijke bekertoernooi. Capelle (zaterdag hoofdklasser) versloeg daarin Hoogland (zondag 3e divisie) met 4-0 en is de volgende tegenstander in de landelijke beker op 6, 7 of 8 oktober. Zaterdag staat het eerste competitieduel voor de Blauwkes voor de deur, in en tegen Genemuiden. Een week later, 12 september, wacht de Friese derby. Dan komt ONS Sneek op bezoek in Buitenpost.

Opstelling DWOW: Tom de Visser, Sylvan Schipper, Joey Noor, Tom Brink, Kelvin Zomerdijk, Byarn Quinten (75. Sjors Boersma), Chris Kemmeren, Mike Zomerdijk (55. Jordi Doets), Remy Kluvers (75. Rick Buisman), Niek Sijm, Martijn van Oers
Opstelling Buitenpost: Kevin van der Meulen, Wim de Vries, Mark Huizinga, Robin Huisman de Jong, Durk de Haan, Halbe Elsenga (62. David Kazimier), Danny Boersma, Willem de Boer (46. Rolf Dijk), Rik Weening, Joran Olijve (74. Jorrit Terpstra), Erolind Derguti

Scoreverloop: 44. Rik Weening 0-1, 49. Rolf Dijk 0-2, 50. Remy Kluvers 1-2, 73. Erolind Derguti 1-3, 80. Chris Kemmeren 2-3, 88. Dijk 2-4, 90+1. Dijk 2-5
Gele kaart: Joey Noor (DWOW)