DWP 1 – Buitenpost

Buitenpost bekert verder na zevenklapper tegen DWP

In de eerste knock-out ronde van het bekertoernooi heeft Buitenpost eenvoudig gewonnen van DWP. Het verschil tussen de vierdedivisionist en derdeklasser werd duidelijk in de eindstand. In Sintjohannesga werd het 0-7. Spits Rik Weening was erg op dreef. Hij scoorde maar liefst vier keer. Het opvallendste doelpunt kwam op naam van Kevin van der Meulen. De eerste keeper van de Blauwkes viel kort voor tijd in als spits en verzilverde een opgelegde kans.

Buitenpost begon met Eelze Spinder in de goal en Jort van der Meulen als rechtsback. Beide spelers debuteerden in de basis. De Blauwkes gingen in de beginfase van het bekerduel geduldig op zoek naar een doelpunt. DWP hield veel spelers achter de bal en gokte op een uitbraak. Het duurde tot kort voor rust voordat de ban was gebroken. Rik Weening scoorde zijn eerste goal van de middag. Twee minuten later was hij opnieuw trefzeker.

Geintje
In de tweede helft ging Weening door was hij net voor de thee mee was begonnen, namelijk doelpunten maken. In korte tijd maakte de Buitenposter spits achter elkaar twee fraaie treffers. De energie bij de thuisploeg vloeide daarmee definitief weg. Daarna wist Bas Verbree met zijn hoofd de doelman van DWP te passeren. Vervolgens kwam ook Rolf Dijk op het scoreformulier. Hij benutte een strafschop. Tien minuten voor tijd wisselde trainer Willem Brouwer Dijk voor keeper Kevin van der Meulen. “Dat was een geintje natuurlijk. Kevin had aangegeven dat als de nood aan de man was, hij wel in wilde vallen. Hij was zo slim om in de rust alvast zijn voetbalkleren aan te trekken”, lacht Brouwer. Tot hilariteit van zijn teamgenoten kwam hij tien minuten voor het eindsignaal daadwerkelijk in het veld. Zijn eerste kans hielp hij om zeep, de tweede ging er in.

Belangrijke wedstrijd
Brouwer kijkt tevreden terug op het duel. “We willen zover mogelijk komen in de beker. Dit is de eerste stap.” Zaterdag speelt Buitenpost in Steenwijk tegen d’ Olde Veste 54. “Een belangrijke wedstrijd, want een concurrent.”

Opstelling Buitenpost: Eelze Spinder, Wim de Vries, Edwin Schaafsma (46. Bernd Douma), Mark Huizinga (60. Frits Veenema), Youri Sletering, David Kazimier (46. Jorrit Terpstra), Berend Schootstra, Bas Verbree, Rolf Dijk (80. Kevin van der Meulen), Rik Weening, Sam Wormmeester

Scoreverloop: 40. Rik Weening 0-1, 42. Weening 0-2, 53. Weening 0-3, 57. Weening 0-4, 60. Bas Verbree 0-5, 72. Rolf Dijk 0-6 (p.), 88. Kevin van der Meulen 0-7
Gele kaart: –

Verslag: PL